Det finnes ikke noe annet dekkende ord enn skandale når det gjelder de svakheter som er avdekket ved NSBs Signatur-togsett. Bare et utrolig hell har avverget nok en større togkatastrofe i Norge. Uhellet med stålakselen som knakk ved Nelaug stasjon skjedde da Signatur-toget var på vei inn på stasjonen i en fart av bare 40 kilometer i timen. Vi kan forestille oss hva som kunne ha skjedd dersom uhellet hadde skjedd under ekspresstogets toppfart. I flygningens verden ville dette ha kvalifisert for alvorlige reaksjoner.Nå viser det seg at det er funnet tilsvarende feil ved akslingene i flere vognsett, og årsaken er trolig at akslingene er underdimensjonert i forhold til den belastning de utsettes for på Sørlandsbanen.Det som opprører oss, er at slike tester aldri er blitt gjennomført på Sørlandsbanen før togsettene ble satt i drift, og det var heller ikke lagt opp til kontrollrutiner som skulle kunne avdekke de svakheter som førte til akselbruddet på Nelaug.Togpassasjerer har med andre ord kjørt med livet i hendene fordi NSB åpenbart ikke har vært sin oppgave voksen når det gjelder den type kontroll og sikkerhet vi tar som en selvfølge når det gjelder flyselskapenes virksomhet.