Dessverre later det til at resten av landsdelen må se langt etter en stamvei med samme sikkerhetsstandard som vi omsider har fått mellom Kristiansand og Grimstad. Derfor er det viktig at det holdes et kontinuerlig press på Stortingets samferdselspolitikere.

Kampen om penger til vei er ubarmhjertig. Det finnes nesten ikke det lokalsamfunn eller den region som ikke har veier med behov for utbedringer. Vår landsdel har ofte blitt avspist med halvhjertede løsninger etter klattemetoden. Tafatte politikere på både agderbenk, regionalt og lokalt har gjennom mange år mislyktes i å få gjennomslag på den rikspolitiske scenen.

Samferdsel er et prioritert satsingsområde for regjering og storting. Vi har berettiget grunn til å forvente større uttellinger og fortgang i utbyggingen av stamveien gjennom Agder-fylkene. Det gjelder livsnerven i en raskt ekspanderende landsdel. Vest-Agder er landets eksportfylke nummer én og Kristiansand og omegn etter Oslo landets viktigste trafikknutepunkt. Det er på høy tid at flommen av samferdselsmilliarder snus til de strøk av nasjonen hvor de har størst samfunnsøkonomisk nytte.

Stamveiaksjonen fikk helt fortjent mye av æren for den raske utbyggingen av E 18 mellom Kristiansand og Grimstad. Nå satser næringslivet i Kristiansand og Vest-Agder på å gjenta suksessen gjennom Næringslivets Infrastruktur Utvalg. Ambisjonen er å forene alle gode krefter i arbeidet med å forsere utbyggingen av firefelts E 39 vestover fra Kristiansand.

Det er dokumentert ut over all tvil at veiprosjektene i Agder hører til de mest samfunnsmessig lønnsomme i landet. Veiplanenes oppfølging er avhengig av de årlige bevilgningsvedtakene i Stortinget. Derfor må landsdelens politikere stå på barrikadene hvert eneste år for å sørge for at veimidler bevilges. Samferdselsslagene for Agder må vinnes igjen og igjen. I denne kampen må landsdelen stå sammen.