I dagens avis kan vi presentere en forstudie til nytt veisystem i Gartnerløkka-Dueknipen-området som bringer assosiasjoner til trafikkmaskiner i amerikanske storbyer. Ikke nok med at Kristiansand havn blir et trafikalt knutepunkt med jernbane, fergetrafikk og lokaltrafikk — i tillegg skal en ny stamveien-trasé sluses gjennom dette avgrensede geografiske området. Et sentrumsnært område som også blir nærmeste nabo til det området som er avsatt til Kristiansands byfornyelsesprosjekt - jernbanetomten.Vi er selvsagt klar over at dette bare er en forstudie på et tidlig stadium av veikontorets planlegging. Men studien illustrerer med all mulig tydelighet hvilke dilemmaer både planleggerne og politikerne vil konfronteres med. Og det at vi kan offentliggjøre og visualisere veiplanleggernes tenkning på et så tidlig stadium i planleggingen, gjør det mulig for byens innbyggere å påvirke prosessen. En informert offentlighet bør ytre seg om så dramatiske inngrep i byens ansikt.De foreløpige skissene og de kryssende hensynene som illustreres i vår artikkel er de beste argumenter for at stamveien gjennom Kristiansand bør legges i tunnel under jorden. Det er på mange måter kritikkverdig at ikke et slikt alternativ har vært forberedt før tunnelsystemet gjennom Baneheia ble påbegynt. I så måte virker planleggingen av veisystemene gjennom Kristiansand stykkevis og delte.Men vi vil tro at det blir et folkekrav at deler av det trafikk-maskineriet med rundkjøringer og høybroer og lavbroer som er skissert i dette området, blir lagt under bakken. Teknisk kompliserte grunnforhold har ikke vært til hinder for at det har skjedd i andre byer. I Oslo har man i flere år arbeidet med å legge hovedfartsåren gjennom sentrum i tunneller. Og trafikk-maskinen i Bjørvika er vedtatt fjernet og lagt i rør under det nye konserthuset. Men i Kristiansand planlegger man et foreldet og miljøskadelig trafikksystem gjennom sentrum som for lengst vil være forlatt i hovedstaden når trafikk-maskinen i Kristiansand en gang står ferdig. Det bør være et tankekors for deltakerne i denne beslutningsprosessen.Og vi tror heller ikke at det kan skapes noen forståelse i opinionen for at kulturhuset Samsen, hvor staten og kommunen har lagt ned et tresifret millionbeløp, blir revet. At en populær kulturinstitusjon blir revet for å gi plass til en trafikkmaskin, har også sterke symbolske overtoner.Vi forventer nå at opinionen engasjerer seg i denne debatten, slik at teknokratene og politikerne får folkelige korrektiver til planleggernes vei-drodlinger.