Årsakene er mange. Bransjen selv fremhever at Norge ligger på europatoppen i ølavgifter, intensjonene i Sem-erklæringen til tross. Samtidig har EUs markedsliberalisme rykket nærmere, med økt ølimport som resultat. Mye lovlig, men også atskillig illegalt. Særnorsk prisnivå gjør ølsmugling attraktivt.Hele dagligvaresektoren forbereder seg på en ny dreining på prisskruen når Lidl snart åpner sine første butikker her til lands, heftig subsidiert av tysk kapital — til glede for norske forbrukere. I opptakten til Lidls inntog har konkurransen i øl- og mineralvannsmarkedet allerede hardnet til. Utslagene ses i butikkhyllene: Ringnes-leiren selger billigøl med Tuborg-merke. Hansa Borg Bryggerier, hvori inkludert det lille, men tradisjonsrike bryggeriet i Kristiansand, svarer med Faxe og andre lavprisprodukter. Konsekvensen er en slags markedskannibalisme: Allerede knappe fortjenestemarginer kuttes ytterligere, forbrukerne foretrekker de rimelige merkene. De opprinnelige merkevarene, hvor inntjeningen er til å leve med for produsentene, taper terreng. Bryggerisektoren tilsynelatende endeløse restruktureringsprosess skyter ny fart. Det er bare dager siden 22 personer fikk beskjed om at de var overtallige ved CB, 150 er tilbake.Det hører med til historien at ølkonsumet er på retur. På toppen av det hele gjelder for CB at eierskapet ligger i Bergen. Bryggeriet er ikke en gang et eget aksjeselskap lenger, men i all hovedsak en produksjonsavdeling i et konsern.Vi skal vokte oss vel for å oppfordre til økt alkoholkonsum, eller for å anbefale et produktmerke på bekostning av et annet. Allikevel må det være lov å peke på hvilken situasjon Christianssands Bryggeri er inne i. For her dreier det seg om landsdelsidentitet.CB er nemlig en av Sørlandets sterkeste merkevarer. Navnet assosieres ikke bare med tradisjonelle kvaliteter som sommerkos og bølgeskvulp. Det griper dypt ned i regionfolkesjelen. Folks engasjement i Arendal og Stavanger når bryggeriene der har vært i faresonen - i Stavanger ble jo Tou lagt ned - sier mye om betydningen av et lokalt bryggeri.Vi plages imidlertid av to tankekors.Det første er forbrukernes svake lojalitet, også i CBs eget nærområde. Dagligvarekundene foretrekker rimelige ølmerker; lommeboka vinner over lokalpatriotismen. Det andre er uteblivelsen av lokalt engasjement mens det ennå kan ha virkning. Var det ikke noe som hette CB-ølets venner en gang? Vi har registrert at Kristiansands ordfører og varaordfører har vært på symbolsk bedriftsbesøk, og vi har registrert et engasjert leserinnlegg i vår egen avis. Ellers er det lite å skrive hjem om. Vi frykter for Christianssands Bryggeri.