Karl Strandvik mener ledelsen i veiaksjonen har gjort en for dårlig jobb og bør byttes ut. Kravet ble ikke støttet i det offentlige ordskiftet på møtet, men det er åpenbart at Strandvik ikke står alene med sine synspunkter.

Vi har flere ganger på denne plass refset våre politikere – og da særlig representantene for den rødgrønne regjeringen – for manglende gjennomslag på veisektoren. Dette kom klarest til uttrykk i presentasjonen av Nasjonal transportplan, der Sørlandet ble avspist med smuler. De neste ti årene kan vi i Vest-Agder glede oss over noen få hundre meter ny E 39 vestover fra Kristiansand sentrum og penger til allerede vedtatte utbedringer av E 39 i Lindesnes. Aust-Agder kan håpe på en bedre E 18 mellom Arendal og Tvedestrand om anslagsvis ti år samt noen utbedringer av riksvei 9 i Setesdal.

Den virkelig bekymringsfulle er når den totale mangelen på politisk gjennomslagskraft matches av et tilsvarende fravær av politiske ambisjoner. Dette demonstrerte Aust-Agders fylkesordfører Laila Øygarden til fulle da hun på et møte med Stortingets transportkomité like etter fremleggelsen av NTP fikk seg til å si at Sørlandet var godt fornøyd med planen. Dessverre følger Kristiansands ordfører Per Sigurd Sørensen i Øygardens fotspor når han i gårsdagens avis sier at hovedsatsingen fremover blir å sørge for at NTP følges opp med penger på statsbudsjettene.

Med sånne politikere har landsdelen mer enn noen gang behov for en offensiv og pågående stamveiaksjon. Det har vi ikke hatt de siste årene. I stedet har de samme politikerne som ikke makter å få gjennomslag for Sørlandets veiinteresser sentralt, delt beinene i den lokale veiaksjonen mellom seg.

Det begynner å bli mange år siden vi fikk gjennomslag for ny E18 mellom Kristiansand og Grimstad og ny E39 over Kvinesheia. Skal vi lykkes bedre i årene som kommer, trengs det åpenbart nye krefter.