Norwegians beslutning er et samferdselspolitisk gjennombrudd for hele landsdelen.

Først og fremst betyr den at alle reisende omsider får et alternativ til dagens monopolist på denne strekningen. Erfaringer fra andre deler av landet viser at konkurransen vil føre til billigere billetter. I tillegg vil de mange reisende til hovedstaden få flere avganger å velge mellom samt et nytt rutenett fra Oslo og videre ut i verden.

Etter all sannsynlighet vil Norwegians beslutning også føre til bedre service fra SAS. Til tross for forsikringer om det motsatte, har det klare inntrykk festet seg at SAS' ruter fra Gardermoen til Kjevik har blitt hardt rammet når selskapet har manglet fly eller mannskaper på andre destinasjoner. Ruter med konkurranse synes å bli prioritert når avganger må kanselleres.

Flere og billigere ruter er viktig både for næringslivet i landsdelen og de privatreisende. Bedrifter kan være mer fleksible når de har ærender i Oslo, og landsdelen vil på sikt bli mer attraktiv for nyetableringer.

Likevel er det midt i gleden over Norwegians beslutning også grunn til å reflektere over en rapport som ble offentliggjort litt tidligere i uken. NTNU har regnet ut at klimautslippene fra flytrafikken er langt høyere enn tidligere antatt. De nye tallene viser at innenriksflyene står for hele 7,5 prosent av Norges samlede utslipp.

Nye flyruter bidrar til økte utslipp.

Men samtidig som den enkelte plikter å tenke miljø i hverdagen, er de økende utslippene fra flytrafikken først og fremst det offentliges ansvar. Det er myndighetenes oppgave å arbeide for at flytrafikken blir en del av den neste internasjonale klimaavtalen. Strengere krav til utslipp fra nye fly må følge i forlengelsen av dette.

Her hjemme er det myndighetenes oppgave å legge til rette for at reisende på sikt får mer konkurransedyktige og miljøvennlige alternativer. Både SAS og Norwegian bør om få år måtte bryne seg på konkurranse fra lyntog.