I forrige uke fortalte informasjonssjef Emma Elisabeth Vennesland at If Skadeforsikring har betalt ut 48 prosent mer for lystbåtskader i år enn i fjor. Hensyntatt Ifs markedsandel, betyr det at norske småbåteiere får skadeoppgjør for totalt 150 millioner kroner i sesongen 2006. Det er mange penger som gjerne kunne ha vært brukt til mer fornuftige formål. For eksempel til å senke premiene på lystbåtforsikring, forutsatt lavere skadefrekvens. Men det er ikke pengene som ligger oss på hjertet ved denne anledning. Vår bekymring dreier seg mye mer om tilstandene på sjøen sommerstid. Om sikkerhet, eller mangel på sådan.

Sommeren 2006 brakte en rekke alvorlige småbåtulykker, ikke minst i den sørlandske skjærgård. Liv gikk tapt. Det kunne lett ha blitt flere, om marginene hadde vært bare en anelse mer på den gale siden. Trenden har vært klar de siste årene: flere, mer alvorlige ulykker. I 2006 ble utviklingen tydeligere enn noen gang før. Nå som vi er på vei inn i den mørke årstid for alvor, ser vi – som gode sørlendinger – fram til at våren og sommeren skal melde ankomst på nytt. Men mer enn noen gang uroer vi oss samtidig for slangen i ferieparadiset: uvettig småbåtkjøring, med eller uten promille.

Begrepet «småbåt» er for øvrig et kapittel for seg. En farkost på 16-18 fot er ikke stor, men med 150 hestekrefter i hekken blir den allikevel en et dødelig våpen dersom den ikke føres med vett og forstand. Og der er vi ved kjernepunktet: I takt med velstandsøkningen har vi fått en formidabel vekst i lystbåtflåten de siste årene. Stadig flere skal ha båt, gjerne stor båt med stor motor. Og i grell kontrast til kravene på veiene, kan enhver person over 16 år føre praktisk talt ethvert monster av en lystbåt uten fnugg av formell opplæring eller reell kompetanse. Er det rart det går galt?

Dagens relevante lovgivning virker å stamme fra seilskutetiden. Halvhjertet snakk om fremtidige krav til båtførerbevis holder ikke. Selv om vi skjønner at det er lite hyggelig for en regjering som vet at flertallet av landets 800.000 småbåteiere er fornuftige og lovlydige, så må den ta fatt i problemet ved roten. I motsatt fall risikerer Fædrelandsvennen å måtte lage en artikkelserie fra skjærgården om 10-15 år à la den vi nylig har hatt om ulykkene på E 39.