Marit løfter innspill og synspunkter til en av de kanskje viktigste kommunereformene på 50 år.

Marit minner meg om en av de rikeste tidene jeg har hatt som kommunepolitiker. Jeg fikk gå foran i et samkjørt kommunestyre, med en dyktig administrasjon og et engasjert lokalsamfunn. Marit var i høyeste grad en aktiv medspiller i en prosess der vi sammen, gjennom en målretta satsing, løftet innbyggertallet i Iveland til høyder som gjorde kritikere til skamme. (fra 1100 til 1300 innbyggere)

Økonomiske rammer

Skal en distriktskommune overleve som egen kommune må den ha både innbyggere og økonomiske rammer. Selv begeistring er ikke nok uten et rimelig innbyggertall og et økonomisk handlingsrom.

Jon P. Knudsen skrev i Fædrelandsvennen i en fredagskommentar 2. desember: «Skal vi ta et krafttak for Indre Agder, må vi gjøre det nå. Om noen år kan det være for sent.»

Mindre inntekter

Når folketallet går ned i en kommune skjer det så mange andre negative ringvirkninger som en skulle tro flere kommunepolitikere ikke er klar over. Nedgang i innbyggertall gir mindre skatteinntekter og overføringer fra staten. Dette medfører oppsigelser i kommunene, skolenedleggelser og andre uheldige innstramminger på tjenestetilbudet til innbyggerne.

Det største inntektspotensialet til de fleste distriktskommuner er flere innbyggere.

I forhold til de oppgavene kommunene i Norge har i dag er det en grense for hvor få innbyggere en kommune kan ha. Det finnes land i Europa, eksempelvis Frankrike, som har langt mindre kommuner enn Norge, men så har de dog adskillig færre oppgaver enn våre generalistkommuner har.

Inntektssystemet

Regjeringen har meldt en ny gjennomgang av inntektssystemet til kommunene. Kampen mellom by og land vil avtegne seg igjen. Kristiansand kommune, som vokste med 2800 innbyggere (over to «Iveland») i 2014, vil selvsagt gjøre krav på en forholdsvis større del av potten enn en kommune med stagnasjon, eller tilbakegang i folketallet. Utfordringene er at potten skal være den samme. Det er fordelingen som skal reguleres etter den utviklingen som har skjedd i kommunesektoren, og bli mer «rettferdig», som det ble argumentert med sist.

Folketallsutviklingen i distriktskommuner kan snu. Men det er nødvendig med folk, økonomiske rammer og begeistring.