Nei, den har vi slettet, fordi den likte vi ikke på starten av 2000-tallet.

Skal vi kun bevare de romantiske glansbildene av en populærkulturell arkitektur? Skal vi være

redaktører for hvilket arkitektonisk og kunstnerisk mangfold som definerer fremtidens sørland? Og

hvis så, har vi retten til å filtrere bort sjeldne, tidstypiske byggverk fra historien?

I det reviderte forslaget til områderegulering for K49, skrives under overskriften «Sentrale tema i den

nye reguleringen»:

«Ved å beholde Agder Teater ville foreslått P-kjeller blitt komplisert å realisere, og tidligere

foreslåtte løsning med kongress-senter, andre leietakere mm anses ikke som realistisk. Annen

bruk vil være vanskelig, og ved eventuelt salg ville en bevaringsbestemmelse redusere feltets

salgsverdi.»

Er det et spørsmål om «kompliserte parkeringsplasser» som skal kutte forbindelsen til Agder Teaters

respirator? Skal vi ikke heller se nærmere på mulighetene for å transplantere inn en ny funksjon?

Hvilke konkrete vurderinger er lagt til grunn for konklusjonen «Annen bruk vil være vanskelig»? Og er

det slik at vi skal unnvike å gjøre viktige grep for fremtidige generasjoners potensielle glede,

opplysning og velvære, fordi at det er vanskelig?

At en bevaring vil redusere salgsverdien er et svakt argument, særlig når det fremføres i offentlig

sektors regi. Private virksomheter kan under tvil tilgis for utelukkende å fokusere på profitt. Men at

Kristiansand Eiendom, som forvaltere av offentlig sektors eiendom, unngår å utrede Agder Teaters

potensialer, og undergraver dets arkitektoniske— og kunstneriske verdier til fordel for en mulig

kortsiktig profitt, er lite tillitsvekkende.

Skal vi rive Posebyen, Enrum, domkirka og festninga også, mens vi er i gang med omreguleringen?

Tenk hvor mange uproblematiske parkeringskjellere vi kan få plass til.

Skal vi la være å frede og bevare, fordi at det forringer salgsverdi? Skal vi rive kulturarven vår, med

det ene, sørgelige formål, å tjene penger? Så er det helt sikkert at vi blir fattige.