63 prosent av 600 personer som har svart på en nylig gjennomført meningsmåling i Grimstad mener det er mer attraktivt å søke jobb i Kristiansand etter at den nye motorveien ble åpnet i fjor.

Det er verdt å merke seg at for unge under 30 år er tallene enda høyere, der tre av fire (75 prosent) sier de nå kunne tenke seg å arbeide i Kristiansand. Halvparten av de unge finner det også mer interessant enn før å handle i Kristiansand, mens de over 60 svarer som ventet at de ikke er tilbøyelige til å endre sine etablerte mønstre i samme grad.

Foreløpig finnes ikke konkrete pendlingstall for 2010, men tendensen er at pendlingen allerede har tiltatt, ikke minst i forbindelse med etableringen av Ikea ved Sørlandsparken, som har rekruttert mange mennesker bosatt i Aust-Agder.

Resultatene av denne undersøkelsen synliggjør det forskere lenge har pekt på, at skal Sørlandet bli ett bo— og arbeidsmarked, forutsetter det at vi får bedre veier. Når veiene er gode, kan vi bo nær sagt hvor som helst på Agder og pendle til arbeid et annet sted, også i nabofylket. Veiene er også en forutsetning for å skape flere arbeidsmuligheter for folk i Indre Agder, som i dag har et begrenset arbeidsmarked innen rimelig reiseavstand.

Dessuten gjør gode veier det lettere for familier der begge voksne har nøkkelutdanning å bosette seg på Sørlandet og pendle til arbeid på hvert sitt sted. God vei er rett og slett den viktigste investeringen som kan gjøres for å sikre vekst og utvikling på Sørlandet.

En annen virkning er trolig at bedre veier, mer pendling og samhandling vil ha som «spin off-effekt» at fylkesgrensa vil framstå som mindre viktig og faktisk som mer brysom for befolkningen.

Resultatene av den nye veistrekningen Grimstad-Kristiansand viser også hvor viktig det er å få raske løsninger for de øvrige strekningene på Europaveien, som i dag er under enhver kritikk. Køproblematikken rundt Søgne er uakseptabel, og strekningen Arendal-Tvedestrand må ikke forsinkes.