Fusjonen betyr at Fædrelandsvennen blir et selskap i det nye mediekonsernet Media Norge som også vil omfatte mediebedriftene Aftenposten, Bergens Tidende og Stavanger Aftenblad. Dette er mediehus med lange og solide publisistiske tradisjoner som vil bli videreført under det nye eierskapet.

Det er lagt sterke føringer og garantier for at avisene vil fortsette som uavhengige informasjonsorganer og meningsbærere i sine regioner med den regionale forankring avisene i dag har.

Ansvarlig redaktør og administrerende direktør skal fortsatt ansettes av Fædrelandsvennens styre, hvor et flertall av styremedlemmene skal rekrutteres fra agderfylkene. Og Fædrelandsvennens formålsparagraf videreføres uendret ved inntreden i det nye konsernet.

For Fædrelandsvennen og de øvrige mediebedriftene i Media Norge er dette en fremtidsrettet beslutning. En viktig drivkraft bak dannelsen av Media Norge er den rivende utvikling som finner sted når gjelder nye, digitale medier.

Vi ser at formidling av nyheter, underholdning, informasjon og levende bilder på nettet er i ferd med å bli en sterk konkurrent til papiravisen. Og her konkurrerer vi ikke bare med nasjonale aktører og mediebedrifter. Halvparten av de 20 største nettstedene i Norge er internasjonale, som Google, Yahoo og YouTube.

Skal vi som regionale mediehus følge med i denne medieutviklingen, kreves det kompetanse og ressurser som ingen av regionavisene besitter alene.

Men gjennom et samarbeid innenfor et konsern som Media Norge vil vi få muligheter til å følge med i denne utviklingen.

Fædrelandsvennen har siden 1875 hatt et lokalt forankret eierskap med familier som har fulgt avisen gjennom generasjoner. Det har vært et godt eierskap som har gitt bedriften stabilitet og forutsigbarhet. De siste 20 årene har også mediekonsernet Schibsted vært medeier. Det har ytt vesentlige bidrag til bedriftens utvikling.

Vår erfaring med Schibsteds eierskap gjør at vi nærer ingen frykt for at selskapet blir sittende som kontrollerende eier av Media Norge. Tvert i mot ser vi på Schibsteds eierskap i media Norge som en garanti for at ytringsfriheten og den redaksjonelle frihet blir opprettholdt i Media Norges mediebedrifter.