De siste ukene har debatten gått i våre spalter om offentlig ansatte skal miste retten til gratis parkering i Kristiansand sentrum, slik Høyres Hans Otto Lund ønsker. Ikke uventet misliker de ansattes organisasjoner utspillet, og viser til interne prosesser hvor dette diskuteres.

Vi håper kommunen bruker denne debatten som et springbrett til en diskusjon om både parkeringsplasser og fremkommelighet i Kristiansand sentrum i et bredere perspektiv. I nær fremtid ferdigstilles flere institusjoner som vil føre med seg en betydelig økning i biltrafikken. Både handlesenteret Sandens, kulturhuset Kilden, Tangen videregående skole og det nye NAV-senteret på Meieritomta vil benyttes av mange som bruker bil for å komme seg dit.

I tillegg kommer flyttingen av Vest-Agder-museet Kristiansand fra Kongsgård til Odderøya. Et viktig poeng med dette prosjektet er å trekke flere besøkende til museet. Også mange av disse vil etter alt å dømme bruke bilen. Det samme vil trolig mange barnefamilier som om noen år drar for å bade i det planlagte badelandet på Marinetomta.

Hele landsdelen har grunn til å glede seg over nyåpninger som gir Kvadraturen nytt liv. Flere av etableringene vil dessuten bidra til å gjøre Agders hovedstad til en levende by også utenom butikkenes åpningstider. Dette er det all grunn til å hilse velkommen. Men samtidig vil alle nyetableringene utgjøre en stor utfordring for både parkeringsmuligheter og trafikkavvikling i Kristiansand sentrum. Allerede i dag er kapasiteten overbelastet, særlig i rushtiden.

Kristiansand trenger en overordnet plan for parkering og trafikkavvikling i sentrum, en plan som tar hensyn til de store etableringene som er underveis. I en slik strategi må også en betydelig styrking av kollektivtilbudet få en vesentlig plass.