Valerie Kubens, kommentator.

Det verste med forslaget til Nasjonal transportplan (NTP) 2014-2023 er at det ikke kommer til å bli bygd stamvei på Sørlandet uten at bevilgningene til samferdsel økes med hele 45 prosent. Det nest verste er at selv da blir det ikke skikkelig vei på E 39.Det beste med forslaget er at det blir gul stripe på setesdalsveien Rv 9 til Langeid innen 2017, tilførselsvei til Kjevik minst ti år før vegvesenet opprinnelig foreslo, samt at bygging av ny Varoddbro startes etter 2018. Det rare på pressekonferansen om NTP i går, var at det ikke ble lagt fram noen planer for Kristiansand havn, og at jernbaneverkets mann ikke kunne gjøre rede for om det blir sammenkopling mellom Sørlandsbanen og Vestfoldbanen, men at det visstnok er satt av penger til å utrede fremtiden for jernbanestrekningen mellom Porsgrunn og Stavanger.

Avinors planer framkommer ikke i NTP ettersom de er eget AS, men lufthavnsjefen fortalte smilende at han snart starter utbygging av utenlandsterminalen. Enda bredere var smilet da han ble spurt om hvordan han hadde klart å "snike" ti år i veikøen. Svaret var at noen hadde snakket sammen. Om samfunnsnytten.

Men ellers var det lange ansikter på Quality hotell i går da samferdselsplanene ble lagt fram for en fullstappet sal av sørlandspolitikere. Noen mumlet om bedrag. Andre tok det som en utfordring til å jobbe så hardt politisk det kommende halvåret at regjeringen blir nødt til å øke budsjettene kraftig i stortingsmeldingen som legges fram på nyåret. Men selv da er det ikke sikkert at Sørlandets interesser seirer, ettersom alle landsdeler er i samme situasjon. Og den beskrives slik: Et gigantisk etterslep på vedlikehold og oppgradering som spiser opp budsjettøkninger tilsvarende 20 prosent, og minst like store utfordringer fra en kommende befolkningsvekst. Innen 18 år blir det enda en million nordmenn som skal begi seg ut på veiene.

Men i byene vil vegvesenet ikke tillate en bil ekstra. Der skal absolutt hele transportbehovet til den økte befolkningen løses ved at folk skal gå, sykle eller kjøre kollektivt. Presset mot å innføre såkalte "trafikkbegrensende tiltak" blir massivt. Og fortsatt er det uklart om Kristiansand får beholde de omtalte 60 millioner kronene i belønningsmidler.

De fleste som tok ordet på pressekonferansen om NTP i går var bekymret for trafikkorken mellom Søgne og Kristiansand. Til hvert innlegg svarte vegetatens Johan Mjaaland det samme, henviste til det pågående KVU-arbeidet og at det skal lages to-planskryss og kollektivfelt som etaten mener skal løse problemet inntil ny omkjøringsvei rundt Kristiansand en gang kommer. Men når, vet ingen. Den er ikke en gang med i planene for det som skal påbegynnes det kommende tiåret på Sørlandet. Og selv med det vegvesenet kaller "et samferdselsløft", blir ikke E 39 til Stavanger ferdig det kommende tiåret, men trenger ytterligere ti år, og ender da opp med midtdelere i stedet for fire felt fra Vigeland. Selv omtalte regionvegsjef Kjell Inge Davik E 39 som "den glemte riksveien". Men noe oppløftende er det i planleggernes tenkning, som er helt på linje med analysene til både NHO og forskere: De mener Norge må bruke veibygging til å skape sterke bo— og arbeidsregioner. Vegsjefene lyder som et ekko av KrFs Knut Arild Hareide som i lang tid har argumentert for at landet trenger et helt nytt planleggingsregime med forutsigbar finansiering der utbygging må skje for lange, sammenhengende veistrekninger.

Trusselen om 45 prosentsøkning som betingelse for ny asfalt til Sørlandet omtalte politikerne som "kvelning", "å legge landsdelen brakk" og som "bortkastede planleggingsmillioner" for E 18 i Aust-Agder. Slik ble situasjonen oppsummert av Næringsforeningens Christian Altmann: "Dette er blodig alvor, og ingen gladmelding for Sørlandet." Det vår lokale regionvegsjef var særdeles tydelig på, er at han trenger drahjelp fra lokalpolitikerne for å få til et samferdselsløft i landsdelen. Hans ene stemme runger visst ikke nok. Nå må det tuba til fra Sørlandet.