Som hovedflyplass for en hel landsdel er tilbudet til innbyggerne oppsiktsvekkende dårlig. Det sier sitt at mens Kjevik kun har en daglig direkterute utenfor Norges grenser, har Sandefjor Lufthavn Torp hele fjorten. Fra Kjevik går det kun direkte rutefly til København, mens Torp har daglige avganger til Stockholm, Amsterdam, Frankfurt, London og Glasgow, i tillegg til København. Torp har også avganger til flere norske byer enn Kjevik, samt at de har charterfly til en rekke feriesteder. Fra Kjevik går det kun fly til Mallorca.Dette skyldes at Torp har nedsatte avgifter og kan konkurrere om en stor kundemasse fra hovedstadsområdet, men det skyldes også måten flyplassen er organisert på. Torp drives ikke av Luftfartsverket, men er organisert som et regionalt aksjeselskap der både Vestfold fylke, de omkringliggende kommunene og et privat investeringsselskap er med. Alt overskudd pløyes tilbake til flyplassen som etter hvert fungerer som regional lufthavn for innbyggerne både i Vestfold og Østfold, samt deler av Telemark, Buskerud og Aust-Agder. I år forventer flyplassen nærmere 900.000 reisende. Også Kjevik har gått med solide overskudd de siste årene, men dette overskuddet hentes ut av staten for å subsidiere andre statlige flyplasser som går med underskudd.Nå har sentrale sørlandspolitikere tatt et initiativ for å få Kjevik over på regionale hender. Både ordfører Bjørg Wallevik (H) og fylkesordfører i Vest-Agder Thore Westermoen (KrF) er oppgitt over statens stemoderlige behandling av landsdelens hovedflyplass. De får støtte fra fylkesordfører Oddvar Skaiaa (KrF) i Aust-Agder.Under et møte i hovedutvalget for næring, samferdsel og miljø i Vest-Agder ble det vedtatt at det skal vurderes å etablere et regionalt selskap som kan overta driften av Kjevik, etter modell fra Torp.Det er et museskritt i riktig retning. Dersom lokalpolitikerne på Sørlandet ønsker at noe skal skje med Kjevik Lufthavn innen overskuelig fremtid, bør de nedsette en plan med et noe høyere tempo. Dette er også en god anledning til å teste samarbeidsklimaet på tvers av kommune— og fylkesgrensene i regionen.En regional flyplass er et landsdelsanliggende. Dagens reduserte rutetilbudet, sammen med mangelen på oppgradering, er til hinder for fleksibilitet og næringsutvikling. Aust- og Vest-Agder bør derfor snarest lage en felles handlingsplan for overtagelsen av flyplassen på Kjevik. Ingenting tyder på at Staten ved Luftfartsverket akter å dra opp sugerøret fra Kjeviks solide overskuddskasse.Og dersom planen om en regionalt eid superflyplass på Kjevik skal bli noe mer enn et vakkert luftslott, bør ideene konkretiseres for det er for sent.