Dette vil i praksis si at det neppe kommer til å skje noen utbygginger som fører til økt fremkommelighet i Vest-Agder i løpet av det neste tiåret. Midlene som ble vedtatt skal sikre bilister og myke trafikkanter mot å bli alvorlig skadet eller drept. Noe stort mer enn nye trafikkskilt pålydende lavere fartsgrenser, noen gangstier og ett og annet autovern kan landsdelen neppe forvente av forbedringer på den trafikale situasjonen i fylket.Dette er sterkt beklagelig. En bedre infrastruktur i landsdelen ville tjent både befolkningen og næringslivet. Sørlandet står foran strukturelle endringer som vil knytte tettere bånd mellom de ulike delene av landsdelen i det neste tiåret. Både den forestående sammenslåingen av fylkeskommunene og utviklingen av næringslivet, peker i retning av økt samhandling på tvers av bygde— og kommunegrenser.Slik den trafikale situasjonen er i dag, vanskeliggjør veinettet muligheter for samkjøring, effektivisering og en bærekraftig utvikling. Dagens veinett gjør det vanskelig for næringslivet å samordne virksomhetene i ulike deler av fylket, og de dårlige veiene er til hinder for et fleksibelt arbeidsmarked, fordi et veinettet gjør det lite attraktivt å pendle.En dynamisk utvikling av landsdelen er avhengig av at infrastrukturen moderniseres. Veinettet er sprengt allerede i dag. Hvordan situasjonen rundt pressområdene vil være om ti år, orker vi ikke engang tenke på. Dersom Sørlandet skal hevde seg i konkurransen med andre landsdeler i kampen om fremtidige investeringer, er det en forutsetning at politikerne prioriterer fremkommelighet.Svært mye kan skje innen både næringsliv, arbeidsmarked og boligmarked innen 2011. Bærekraftig utvikling i årene som kommer forutsetter at Vest-Agder får et veinett og en infrastruktur som ikke legger hindringer, men tvert i mot åpner for løsninger.Landselen er inne i en periode hvor flere byer og tettsteder opplever at større bedrifter legger ned eller flytter virksomheter til andre steder.For å hindre denne utviklingen må politikerne komme den i forkant. Å vedta smuler til veiutbygging på strekninger som i mange år burde vært utbedret, er dårlig prioritering. I denne saken er fylkespolitikerne på ville veier.