Antall kjørte km med privatbiler har økt. Det er flere privatbiler i Norge enn det ellers ville vært. Belastning på veinettet har økt — spesielt i tettbygde strøk. Behovet for utbygging av veinettet og parkeringsarealer har økt. Redusert effekt av tiltak for økt bruk av kollektivtransport og sykkel. Mer svevestøv p.g.a. el-bilens høye vekt. Større totalt utslipp av co2. Det er med glede jeg 30. oktober konstaterer å ha hatt minst én leser. Under overskriften « El-bilen er fremtiden » hevder Jan Grønlund at mitt siste utsagn er et falskt argument mot el-biler og viser til National Renewable Energy Laboratory. Grønlunds motinnlegg er det eneste. Han har kun stilt spørsmålstegn ved mitt siste utsagn om co2. Dette har styrket meg i troen på at de andre er riktige.

Det foreligger en rekke rapporter om co2-utslippene. Mange med stor faglig tyngde. Rapportene spriker - alt fra at el-bilen totalt sett bidrar positivt til det globale co2-utslipp, til at den gjør det motsatte! Jeg har måttet gjøre mitt valg. Ut fra de sprikende rapportene vil sikkert mange mene at det hadde vært riktigere av meg å legge til grunn at dagens el-bilen ikke utgjør noen vesentlig forskjell fra bensinbiler. Dette forstår jeg og kan godta. Det jeg imidlertid ikke kan godta er konklusjoner til el-bilens fordel basert på at den går på «grønn energi». Det er konklusjoner på sviktende grunnlag. Det minste vi må legge til grunn er at energien er en europeisk miks . Jeg kan altså gå med på at det er knyttet usikkerhet til mitt siste utsagn. Jeg står like vel igjen med 6 tungtveiende grunner for å endre el-bilpolitikken!

Jeg har til nå ikke tatt opp problematikken vedr NOx-utslippene som representerer en stor lokal helserisiko. Situasjonen vedr NOx er bl.a. et resultat av at det er lagt til rette for overgang fra bensin til diesel.

Vi står etter min mening overfor to klare blindspor i miljøpolitikken. Begge basert på incentiver rettet mot privatøkonomien.

Ikke bare incentivene til fordel for el-biler må fjernes - incentivene til fordel for diesel personbiler må også fjernes. Begge to så raskt som mulig av hensyn til miljøet og folkehelsa! I mellomtida betaler fellesskapet. Provenytapet i 2014 som følge av el-bilpolitikken har Siv Jensen anslått til 3-4 milliarder (RNB 2014). Hva om disse midlene hadde blitt brukt til virkningsfulle miljøtiltak, Tine Sundtoft?