Skolene i Kristiansand har godt kvalifiserte lærere, og det er viktig at de får relevant både videreutdanning og etterutdanning. Faglig oppdaterte lærere er en forutsetning for god undervisning, men det gjelder ikke bare i matematikk og realfag, slik Stokkelien og Furre så ensidig skriver om. Nasjonale prøver fokuserer på regning, lesing og engelsk. PISA-prøvene handler om lesing, regning og naturfag. I tillegg har man kartleggingsprøver. Resultatene fra disse testene offentliggjøres i stor grad, og har en tendens til å skape panikk hos høyresiden i politikken.

Fundament for læring

Ingen er uenig i at elevene i norsk skole skal lære å lese og regne. Dette er basisfag som er fundament for læring av andre ting. Det høyresida glemmer, er at elevene i norsk skole skal lære så mye mer! Læreplanene har mål for praktiske estetiske fag som skal bidra til å utvikle hele mennesker. Det er ikke uviktig å lære om mat og helse, musikk, kunst og håndverk, samfunn og ulike religioner, eller å bevege

seg nok fysisk. Disse fagene blir ofte «glemt» fordi de ikke er gjenstand for testing. De er ute av fokus, og kan dermed bli ansett for ikke å være like viktige. Intet kunne være mer feil!

All testingen med dertil hørende rapportering som foregår i skolen, ikke minst i Kristiansand, tar tid. SV er ikke imot all form for testing. Vi mener at lærerne trenger å kartlegge hva elevene har av kunnskaper og ferdigheter, men de trenger mest av alt tid til å følge opp den enkelte elev, slik at elevene kan komme videre i sin utvikling. Tester som brukes for å rangere, er et forstyrrende element i skolen. De tar tid og energi fra læringsoppgavene.

Gode relasjoner

La lærerne få være lærere, og gi dem tillit til at de kan og vil gjøre en god jobb! De har mange års utdanning på høgskole— og universitetsnivå. Det er ikke først og fremst utdanningsnivået til lærerne i Kristiansand som hindrer en god utvikling i skolen, slik en kan få inntrykk av i innlegget fra Stokkelien og Furre. Gode lærere skaper gode relasjoner mellom lærer og elev og et godt læringsmiljø i klassen, en forutsetning for god læring. Det viktigste for elevens læring er møte mellom lærer og elev! Lærerne er for få, og de har for mange oppgaver som stjeler tid fra disse kjerneoppgavene.

SV i Kristiansand vil ha flere lærere i skolen, og vi vil gi dem tillit til at de kan jobben sin. Vi tror ikke på at utvikling av elever er et mesterskap i lesing, regning og naturfag. Alle kontrollregimer som styrer lærergjerningen bort fra å se den enkelte elevs behov og mestring, må bort!