Det franske uttrykket déjà vu er jo blitt et slags globalspråk for følelsen av at «Dette har jeg opplevd før». Onsdag, i Jæren tingrett, gikk tankene til både originaluttrykket og til veteranrocker John Fogertys smør-på-flesk-sangtittel It’s deja vu (all over again).

For her var det store kvanta minner fra et ikke-harmonisk trekantforhold mellom Color Line, Fjord Line og Kristiansand havn KF. Fjord Lines advokat Ola Haugen, som også ledet troppene da Fjord Line knuste havnen i tingrett og lagmannsrett etter seilingsnekten i 2009, lot ikke anledningen gå fra seg til å minne om høydepunkter som ikke må bli glemt. Ett var havnens urettmessige krav om helårs passasjer— og godsfrakt, som til slutt kostet Kristiansands skattebetalere over 50 millioner kroner. Et annet var Color Lines betalingsvegring overfor havnen, som plutselig bedret seg da Fjord Line var satt (midlertidig) ut av spill. Et tredje var sommelet og omtrentligheten i utarbeidelsen av «tubekravet» som er årsaken til at de to rederiene nå bruker millioner av kroner på toppjurister i en ny rettsprosess. Det var flere.I Jæren tingrett fremstod Color Line som en bølle, og Kristiansand havn KF som udugelig innen det meste som har med offentlig forvaltning og kontraktshåndverk å gjøre.

Men hele grunnlaget for denne saken er underlig.

Kan man tenke seg at SAS eier inngangspartiet på Kjevik og krever bompenger av Norwegian for hver passasjer konkurrenten frakter til lufthavnen – hvor alt ellers er eid av Avinor? Eventuelt at Norwegian nekter å betale bompengene og må frakte samtlige passasjerer i buss ned via Kjevikstranda og deretter opp til fremsiden av terminalbygget?

Nei. Men parallellen er ikke søkt. Det dreier seg om infrastruktur innen samferdselssektoren. Infrastruktur som er underlagt et offentligrettslig regelverk med likhet for alle som grunnleggende prinsipp, og hvor det er uakseptabelt at privateide enkeltaktører kan stille opp obstruksjoner for konkurrenter. Så snart denne tvisten har funnet sin løsning – det kan nok ta tid, for Color Line frykter konsekvensene i andre havner – må Kristiansand havn KF sørge for å få eierskap til hele den famøse tuben, trappehuset utenfor terminalbygget på Hampa og eventuelt annet som kan brukes til å stoppe nye ferjerederier som vil frakte folk til og fra Sørlandet. Vi vil gjerne ha dem, nemlig.