Nå har ikke Chris Svendsen henvist til noen konkrete hendelser i Bibelen, men jeg har likevel lyst til å trekke frem et par tilfeller som har vært opphavet til lignende uttalelser.

Gud utslettet byer

Noen vil kanskje hevde at når Gud utslettet hele byer, så fremstod han som en blodtørstig monstergud. Men ingen steder i skriften finner vi at Gud tar av dage «uskyldig» folk. Faktisk, i forhold til Guds hellighet, finnes det ikke noe slikt som en «uskyldig» person. «Alle har syndet», og «syndens lønn er døden».

Når Gud valgte å tilintetgjøre hele menneskeheten i syndefloden, bortsett fra 8 sjeler, var det helt berettiget: «Herren så at menneskenes ondskap var stor på jorden, og at alle tanker og hensikter i deres hjerter var onde hele dagen lang».I løpet av erobringen av Kanaan beordret Gud utradering av hele byer og deres innbyggere. Hvorfor gav Gud en slik kommando? Israel var Guds instrument for dom mot kanaaneerne som var onde, nesten utover hva vi kan forestille oss i dag: «Alt det som Herren avskyr og hater, gjør de for sine guder. De brenner til og med sine sønner og døtre for sine guder» (5.). Deres utslettelse ble dessuten også befalt for å hindre at Israel skulle følger i deres spor.

Tilbød nåde

Men selv i de forferdelige dommene i det gamle testamentet tilbød Gud nåde. For eksempel når Gud la Sodoma og Gomorra øde, lovet Gud Abraham at han ville spare byene i den hensikt å redde ti rettferdige mennesker. Men til tross for at ikke en gang ti rettferdige ble funnet, reddet Gud likevel den rettferdige Job og hans familie. Og senere da Gud ødela Jeriko, frelste han skjøgen Rahab og hennes familie som svar på Rahabs tro.

Hvert menneske dør etter Guds forutvitende «det er menneskenes lodd én gang å dø». Men det faktum at det er alles lodd en gang å dø, gjør ikke dermed Gud til en monstergud. For noen er dette kanskje litt vanskelig å innfinne seg med — det er jo for enkelte nærmest blitt en religion i seg selv å leve så lenge som mulig. Men døden er en del av den menneskelige erfaringen fordi synden kom inn i verden. Men Herren Jesus har nøklene til døden og dødsriket. En dag skal døden ikke være mer; «døden skal dø bort». Gud har i sin nåde erobret døden for de som er i Kristus, og en dag vil denne sannheten bli fullt ut realisert: «Den siste fiende som blir tilintetgjort, er døden» (1 Kor. 15,26).