Vi ber om respekt og forståelse for at Norwegian opererer i et stadig mer globalisert marked. Norge er et relativt lite land med få innbyggere, og hoveddelen av selskapets mange ruter internasjonalt er i hard konkurranse med andre lavprisselskap. Det betyr at rekordhøye norske lønnsvilkår ikke nødvendigvis kan gjelde i alle situasjoner dersom disse i vesentlig grad overstiger internasjonale konkurrenters kostnader.

Arbeidstakerorganisasjonen Parat må kjenne sin besøkelsestid og sikre egne medlemmers arbeidsplasser ved å gå tilbake til arbeidet umiddelbart.

Vi tror at Norwegians totale økonomiske situasjon spiller inn når selskapet skal prioritere sine innenriksruter, blant annet til og fra Kjevik. Flyruter som ligger i grenseland for lønnsomhet vil kunne bortfalle. Satsing på nye flyruter der lønnsomheten er usikker vil muligens ikke starte opp. Med kun SAS på en flystrekning vil prisnivået øke og tilbudet reduseres. Fra før er rutetilbudet til og fra Oslo magert på kveldstid, og det flyr ingen fly til Oslo etter kl 18:15. Bedrifter i regionen er helt avhengig av kort reisetid og bredt flytilbud til Oslo og Europa for sine ansatte og for sin flyfrakt.

Nesten alle innenriksflyvninger i Norwegian er per i dag innstilt og selskapet som i fjor tapte en milliard kroner påføres enorme ekstrakostnader. Vi advarer mot å gjøre Norwegian til et nytt SAS. Kristiansand og Norge trenger Norwegian som et levedyktig lavprisselskap med et stort lokalt, nasjonalt og internasjonalt flytilbud.

Arbeidstakerorganisasjonen Parat må kjenne sin besøkelsestid og sikre egne medlemmers arbeidsplasser ved å gå tilbake til arbeidet umiddelbart. Videreforhandling av eksisterende tariffavtaler må løses uten å påføre selskapet og dets reisende større skader. Ved å frivillig akseptere jobb i et lavprisselskap med stor internasjonal produksjon må man akseptere at arbeidsgiver må overleve i konkurranse med andre konkurrenter i et av verdens kanskje mest konkurransepregede bransjer.

Utkommet av denne arbeidskonflikten vil kunne få vidtrekkende konsekvenser. I verste fall vil selskapet måtte flagge ut til et annet land for å overleve i den tøffe konkurransen. Flytilbudet til og fra Kristiansand Lufthavn Kjevik og andre flyplasser utenfor de fire største byene vil også kunne forringes ytterligere. Det må ikke skje.