Fartsgrensen på strekningen er 60 kilometer i timen. Høyeste målte hastighet var 96. Tar vi sikkerhets— og feilmarginer i betraktning, har flere kjørt i over 100. Det skremmende med kontrollen er at flere yrkessjåfører mistet lappen. Noe som hos sjåførene vitner om total mangel på ansvar og forståelse for hvor farlige vogntog på mange titalls tonn kan være i trafikken. Med tanke på at det ligger et veikryss bare 300-400 meter fra tunnelen, må det tilskrives flaks at det ikke har skjedd flere ulykker.

Nylig skrev vi om ungdom som bedriver villmannskjøring på veier i landsdelen. At unge bilførere ikke alltid er seg bevisst hvilken trussel de kan være for både seg selv og andre veifarende når gassen tråkkes i bånn, er ille nok. Men at yrkessjåfører, som har veien som arbeidsplass, synes å være besatt av fartsdjevelen, er uhyggelig.

NÅ ER DET nok mange som har sine ubehagelige opplevelser med vogntog på veiene. Lastebileiernes organisasjoner er rimelig raskt oppe med guarden når de møter kritikk, men de grove fartsovertredelsene i Mandal bør gi grunn til selvransakelse. Råkjøring med fullastede vogntog i 60-sone kan aldri forsvares.

Vi registrerer at enkelte mener fartsgrensen vest for Kirkeheitunnelen er for lav. Blant dem hører påtroppende mandalsordfører Alf G. Møll fra Fremskrittspartiet. Det er overraskende at en representant for lov- og ordenpartiet kan uttale seg slik. Fartsgrensen er åpenbart satt så lavt for å redusere ulykkesrisikoen på strekningen, og da bør den også overholdes. Ikke minst av sjåfører som sitter bak rattet i doninger som kan knuse alt som kommer i deres vei.

POLITIET ER rystet over hvordan det kjøres fra tunnelen til krysset i Ulvegjelet. UP beskriver de 300-400 meterne som Agders verste råkjøringsstrekning. Sist vinter ble det beslaglagt 41 førerkort i løpet av fire måneder. Siden har det ikke vært kontroller - før i forrige uke. Når politiet vet hvordan kjøringen er på strekningen, er det uforståelig at det ikke er hyppigere kontroller.