Kristne ser porno, kunne avisen Vårt Land melde i sommer. En ungdom innledet nylig i en av Kristiansands menigheter et innlegg med å si: Jeg heter NN, og jeg er hektet på porno! Han hevdet at det samme var også mange andre av de tilstedeværende ungdommer — det var flere hundre til stede i møtet. Uansett hva man måtte mene om dette, inviterer saken til den del refleksjoner.Seksualiteten er en naturlig og nødvendig del av menneskelivet - og av alt liv -som vi må forholde oss til. Noen forholder seg profesjonelt til seksualiteten: anatomisk, psykiatrisk, psykologisk, sjelesørgerisk, sosiologisk eller rettslig. Andre forholder seg kunstnerisk til den og skildrer den i litteratur og bilder. Men alle er vi seksuelle vesener; seksualiteten er en del av oss, homo eller hetero. Om noe blir galt, er det et spørsmål om hvordan vi har forholdt oss.Holdningene til seksualiteten har vært - og er - meget forskjellig i ulike religiøse tradisjoner. I jødisk-kristen tradisjon har man hatt en ambivalent holdning til seksualiteten. På den ene side finnes det et puritansk trekk, hvor man er tilbakeholden og restriktiv. På den annen side skildres i mange tilfeller seksualitet og erotikk så åpent at mange puritanere har hatt problemer med det. Israels profeter kunne bruke et meget direkte erotisk språk for å skildre folkets åndelige frafall fra «ektepakten» med Gud. Det klassiske eksempelet på bibelsk erotisk språk er Høysangen i Det gamle Testamente, som ofte har vært tolket allegorisk eller billedlig, fordi man ikke ville akseptere en bokstavelig tolkning. I jødisk tradisjon har Høysangen vært lest som et bilde på forholdet mellom Israel og deres Gud, Jahve, mens den i kristen tradisjon har vært tolket som et bilde på forholdet mellom kirken og Kristus. Det er likevel ingen tvil om at Høysangen er en høyst erotisk diktsamling og representerer en litterær sjanger som er godt kjent fra oldtiden. Bildebruken avviker vesentlig fra moderne lyrisk språkbruk, men det trengs ikke mye fantasi for å trenge gjennom bildene til realitetene. Slik sett står ikke Høysangen mye tilbake for annen erotisk diktekunst fra antikken. Det kan være vanskelig å definere grensen mellom erotikk og pornografi. Jeg vil hevde at Høysangen er høyst erotisk, men den er ikke pornografisk, fordi den fokuserer på kjærligheten som ramme for seksualiteten. Pornografien er bare opptatt av seksualiteten. Innen islam signaliserer kleskodene at man har et meget strengt syn på seksualiteten, for ikke å glemme homoseksualitet, som er fullstendig tabubelagt og straffbar. Og mer frigjorte vestlige kvinner har vært karakterisert som horer!I pietistisk-puritansk sammenheng har man hatt tradisjon for å operere med såkalte «syndekataloger» av typen «Er det synd å{hellip}?» Denne tenkningen gjør syndigheten til handlinger. Det finnes nok handlinger vi bør karakterisere som syndige, fordi de krenker Gud og medmennesker. Likevel fører denne type kasualisering av synden lett til avsporinger, fordi den flytter fokus fra holdninger til handlinger. Det er for enkelt å si at «det er synd å se pornografi». Hva da med dem som i profesjonelt øyemed må arbeide med denne type litteratur, bilder eller film? Det er også for enkelt å si at pornografi er kvinneundertrykkende. Kan den ikke også være mannsundertrykkende - eller rett og slett menneskefiendtlig? Det er slett ikke sikkert at pornoaktørene er motvillige deltakere heller. Mange legger frivillig erotiske og pornografiske bilder av seg selv ut på Internett for å tjene penger eller av andre motiv. Og er aktørene over den seksuelle lavalder, gjør de ikke noe ulovlig. Å se vakre kropper kan i seg selv heller ikke være galt. En vakker erotisk skildring i en kunstnerisk forsvarlig sammenheng behøver ikke å skade noen. Erotikk er en del av seksualiteten, som også kan ha estetiske trekk ved seg. Likevel ligger det i dette slett ikke noe forsvar for pornografien.Hva pornografi egentlig er, debatteres. Haagen Ringnes skal visstnok ha omtalt pornografi som et stevnemøte mellom kikkere og blottere! Grensen for det anstøtelige er stadig i bevegelse. Det er stor forskjell på hva man for 40 år siden definerte som anstøtelig og hva man i dag oppfatter som pornografi. Allmennhetens holdninger har endret seg dramatisk. Skal man sette «syndighetsgrensen» ved hva som den gang var akseptabelt eller ved hva som i dag aksepteres? En slik problemstilling blir umulig. Juridisk er det satt en grense ved «kjønnsorgan i bevegelse», fordi man må ha noe konkret å forholde seg til. Men det er ikke alltid jus og etikk er sammenfallende.Alt som har med menneskelivet å gjøre må underlegges etiske vurderinger, så også seksualiteten. At meningene her er meget forskjellige, skulle det være unødvendig å minne om, jf. homo-hetero-debatten. Og likevel kan vi ikke unndra oss etikken.At det er penger i erotikk og seksualitet illustreres av f.eks. de vakre piker i reklamen. Sex selger, dette faktum preger vår hverdag i en slik grad at vi nesten ikke merker det. Dette rendyrkes av pornografien, hvor seksualiteten falbys som en salgsvare og gjøres til en internasjonal storindustri. At det i denne sammenheng foregår storstilet menneskehandel, slavehandel, er veldokumentert.I pornografien er seksualiteten løsrevet fra både fast parforhold, ekteskap og kjærlighet. Det er selve seksualakten og dens mange variasjonsmuligheter og teknikker som fokuseres. Dette blir en forsimpling og forsøpling av seksualiteten, fordi seksualitet er noe mye mer enn teknikk.Pornografi er vanedannende i den forstand at mange ikke greier å holde seg borte fra den. Personen jeg siterte fra innledningsvis erkjente å være hektet på porno. Slik kan den bidra til å forkvakle seksualiteten. Kosmetikk- og moteindustrien kan virke forstyrrende på unges selvbilde og helsetilstand, fordi de ikke greier å leve opp til de idealer som er skapt; man har ikke flott nok kropp. Pornografiens seksualatleter skaper tilsvarende falske idealbilder. Ikke alle kropper svarer til idealene. Tilfeldig sex, trekantsex eller gruppesex vil gjøre noe med mange, noe som kan være skadelig for dem.Ut fra kristen etisk tenkning må pornografien ansees som et brudd med Skaperens tanke med seksualiteten. Seksualiteten er til for forplantningen, men den har også en mye bredere funksjon. Den skaper forelskelse, kjærlighet, nærhet, intimitet, vennskap og samarbeid. Dette er vare følelser, som er lett påvirkelige, noe som også kan medføre skade og psykiske sår. Derfor er adekvate etiske holdninger så viktig. Inn i denne virkelighet kan pornografien virke som en ødeleggende bulldoser.Er det galt om kristne ser på porno? Her, som på andre livsområder, skulle det ikke være noen spesialmoral for kristne. Pornografien har så mange betenkelige og skadelige aspekter ved seg at den burde anses som et samfunnsonde, noe som faktisk er markert ved de grenser lovgivningen har satt. Og da har jeg overhodet ikke nevnt overgrepsvarianten, pedofilivarianten eller andre perverse varianter.