Årsabonnementet koster 1500 kroner nå. Det forsvinner fra 2008. For mange vil de nye bomsatsene gjøre grove innhogg i familieøkonomien. Særlig barnefamilier kan bli rammet hardt. Økningen er dessuten svært usosial, for alle rammes likt, uansett inntekt.

Tidligere i vår ble det samlet inn flere tusen underskrifter mot den enorme økningen av bompengesatsene. Da saken ble vedtatt i bystyret onsdag, var det glissent på tilhørerbenkene. Det kan virke som folk har innsett at skal vi få vei, må vi også være villig til å betale bompenger.

DET KAN selvsagt diskuteres om det er akseptabelt at Staten, som har i oppgave å bygge riksveier i dette landet, slipper unna med 15-20 prosent av finansieringen til veiutbyggingen i og rundt Kristiansand. Og vi finner det urimelig at det er lagt til rette for et spleiselag der bilistene — og ikke staten - må betale det meste av regningen. Men skal gjeldende system for veifinansiering endres, må klageropene rettes til Stortinget, og ikke lokalpolitikerne. For det er rikspolitikerne som styrer veibevilgningene.

Samtidig med bompengevedtaket i bystyret, tar Alf Holmelid initiativ til et bredt bussforlik i Kristiansand. Den profilerte SV-eren vil ha gratis buss, og tror det kan få mange til å la privatbilen stå og heller kjøre kollektivt. Holmelid er ikke alene om tale bussens sak. Flere partier ser gjerne at innbyggerne tar bussen til byen for å skåne miljøet.

HVIS DET VISER seg at kollektivtilbudet blir så fristende at folk strømmer til bussen, blir det interessant å se konsekvensene. For bompengefinansieringen avhenger jo av at folk kjører bil og betaler. Hvor lang blir innkrevingsperioden, dersom for eksempel halvparten av privatbilistene blir bussbrukere? Hva skjer da med bomsatsene? Et annet moment er at om tilstrekkelig mange velger buss, avtar da trafikken så mye at vi ikke trenger en så omfattende veiutbygging som vi får nå?