Tilhengerne av strengere tiltak mener på sin side av byens sentrum vil dø om ikke privatbilismen begrenses. Da vil Kvadraturen i løpet av få år kveles av eksos og støy fra trafikk som står stille i kø store deler av døgnet.

Under et møte i regi av Næringsforeningen i Kristiansandsregionen før helgen, deltok sjefingeniøren for byutviklingsenheten i Kristiansand kommune. Hun fortalte at oppgarderingen av Kvadraturplanen av 1999 ikke er kommet i gang ennå, men røpet hva hun mener den vil inneholde: Parkeringsrestriksjoner og kollektivgater/kollektivfelt som skal gjøre bilkjøring mer omstendelig.

VI KAN skjønne at handelsstanden er bekymret. For et poeng er det at «handelskrigen» mellom Kvadraturen og Sørlandsparken kan gi sistnevnte et konkurransefortrinn om bilistene nærmest tvinges ut av sentrum. Ikke minst siden det har vist seg vanskelig å få folk til å la bilen stå og reise kollektivt.

Et vesentlig moment er likevel at politikerne må ta andre hensyn enn bare handelsnæringen når det gjelder Kvadraturen. Byens sentrum kan ikke absorbere den eksplosivt økende bilbruken, og på et eller annet tidspunkt vil trafikken bryte sammen. Særlig når stadig flere gater/kjørefelt forbeholdes kollektivtransporten — og gågatenettet utvides.

Nå kan en med rette beskylde de folkevalgte for selv å ha manøvrert seg inn i et umulig hjørne gjennom utbyggingspolitikken. Ny videregående skole på Tangen, hundrevis av nye leiligheter i samme område, nytt kjøpesenter, teater- og konserthus på Odderøya, planer om å flytte fylkesmuseet i tillegg til andre store prosjekter som også vil generere mer trafikk, tyder på en bevisstløs holdning til konsekvensene.

POLITIKERE og byplanleggere har fått kniven på strupen. Nå må de komme opp med tiltak som kan bevare Kvadraturen som et levende og livskraftig bysentrum.