Quartfestivalens fallitt er i hovedsak festivalledelsens eget ansvar. Det kan likevel ikke herske tvil om at utfallet kunne blitt et annet hvis festivalen hadde fått økonomisk – og ikke bare verbal – støtte fra næringslivet i landsdelen.

I gårsdagens avis fortalte den avgåtte styrelederen Steinar J. Olsen at over ett hundre bedrifter ble kontaktet med sikte på sponsing. Bare fire-fem svarte ja. Av beskjedne fire millioner sponsorkroner kom bare ti prosent fra lokale bedrifter, bortsett fra Olsens eget firma. En så beskjeden innsats bør gi mange lokale bedrifter en flau smak i munnen.

Ut ifra svarene til flere næringslivsledere i gårsdagens avis fremgår det at Quartledelsen nok kunne vært mer profesjonelle i forhold til næringslivet. Det hører også med at flere år med oppslag i media om rot i ledelsen, stor gjennomtrekk og dårlig økonomistyring har svekket festivalen som sponsorobjekt.

Men etter fjorårets samling i bånn og kommunens innsats for å slette gjelden og gi festivalen en ny start, ga flere næringslivsrepresentanter klare signaler om at de nå var klare til å bidra. Hadde de gjort det, kunne festivalen fått økonomiske muskler til å sette sammen et annet program, med headlinere som hadde trukket mer enn drøyt to tusen billettkjøpere.

Det er gjort utregninger av hvor mye næringslivet selv har tjent på alle quarterne som har bodd, spist, drukket og levd i Kristiansandsområdet den ene sommeruken. Men dette handler ikke bare om den enkelte bedrifts fortjeneste på ekstra salg av øl, pølser, pizza og klær. Det handler også om næringslivets samfunnsansvar for den regionen det er en del av. Og om ansvaret for å være med å gjøre landsdelen attraktiv for ny arbeidskraft som bedriftene også er avhengige av. Quartfestivalen har spilt en viktig rolle på dette området ved å introdusere Kristiansand og Sørlandet for mange tusen unge mennesker som noe mer enn et feriested i skjærgården.

Ulike lokale aktører diskuterer i disse dager mulige nye festivaler i Kristiansand. Skal denne idémyldringen ha noen mulighet til å resultere i et arrangement som kan ta opp arven etter Quartfestivalen, må lærdommen fra nettopp denne tas på alvor: En profesjonell og åpen ledelse og aktiv støtte fra næringslivet.

Det handler også om næringslivets samfunnsansvar for den regionen det er en del av.