Det har fått stortingspolitikerne fra vår landsdel på banen. De krever at noe også skjer på Kjevik. Signalene fra toppledelsen i Avinor gir dessverre liten grunn til optimisme.

Det er bortimot uforståelig at det ikke skal kunne finnes penger til nytt og tidsmessig terminalbygg på Kjevik. Foreløpige overslag viser kostnader på rundt 250 millioner kroner til modernisering av terminalen og bygging av parkeringshus. I mange år fremover ser det ut til at passasjerene må belage seg på å gå ut i regn og blåst for å komme til og fra flyene – og å måke fram bilene fra snøen etter å ha vært på reise i vinterhalvåret.

Vedtatte planer om nytt tårn og investeringer i nytt ventilasjonssystem, lysanlegg og brannøvingsfelt er vel og bra. Likevel blir det for smuler å regne i forhold til de budsjetter Avinor disponerer. Den systematiske neglisjeringen av Kjevik underbygger mistanken om at Avinor bruker landsdelens eneste flyplass som en salderingspost. De store investeringene som venter på Gardermoen kan sende Kjevik enda lenger ned på prioriteringslisten.

Et annet alvorlig handikap for Kjevik er at planene om ny atkomstvei også ser ut til å måtte vente. Dagens vei gjennom boligområder på Hamresanden og i Tveit er smal og ulykkesbelastet. For Kjeviks utviklingsmuligheter er ny vei en forutsetning. I Konseptvalgutredningen for Kristiansands-regionen (KVU), som legger viktige føringer for hvordan veinettet i og rundt Kristiansand bygges ut de kommende årene, er ny Kjevik-vei skjøvet til etter 2035. Flyplassen er på defensiven allerede. I 2009 og i fjor gikk antallet passasjerer ned på både innen— og utenlandsrutene. Den prosentvis største nedgangen kom på utland. Utviklingen er urovekkende.

En tidsriktig og velfungerende flyplass med gode nasjonale og internasjonale forbindelser er en viktig forutsetning for regional utvikling. At moderniseringen av Kjevik og ny vei skyves ut i tid, kan bidra til å så tvil om flyplassens fremtidsmuligheter. Det kan ikke regionen risikere.