Hva ledelsen i NOV konkret gjør i denne saken, vet bare den. Men utad har ikke ledelsen kommet godt fra det så langt. Når de ansatte starter kronerulling for å hjelpe sine kolleger fordi «ledelsen ikke gjør det» som det sto i en epost vi omtalte for et par uker siden, er det alvorlig — for ledelsen. Det samme er den skarpe brodden i tittelen på e-posten: «En for alle - alle for en».

NOV har som andre store bedrifter klare retningslinjer for medarbeidere man sender ut. Det får konsekvenser for den enkelte å bryte dem. Ikke minst når ansatte som man har investert i for å kunne jobbe i Singapore, mister mulighet til det hvis man blir straffedømt i politistaten. De som dømmes til fengsel der, deporteres etter endt soning til hjemlandet. Derfor er det ikke til å undres over at en arbeidsgiver reagerer på arbeidstakere som havner i slike problemer.

Men i bunn bør det også ligge en klar erkjennelse av det ansvaret som følger av at de utsendte er nettopp det. Utsendt på jobb for bedriften.

Hvilket ansvar har så bedriften for utsendte som anklages for alvorlige handlinger på fritiden? Svaret på det er ikke opplagt. På den ene siden kan man argumentere for at den enkelte er ansvarlig for sine egne handlinger, og at bedriften ikke kan hefte for det man gjør etter jobb. Men hvis arbeidsgiver mener et lovbrudd er begått av en privatperson på fritiden, kan da det samme lovbruddet få konsekvenser for ansettelsesforholdet?

Uansett vil det være rimelig å mene at arbeidsgiver har et moralsk ansvar for sine ansatte som havner i slike situasjoner. Og kan hende har ledelsen i NOV tatt dette ansvaret. Men den har i så fall ikke klart å kommunisere det til de andre ansatte eller samfunnet utenfor.

En ledelse har taushetsplikt i personalsaker. Men det hadde inngitt større tillit hvis man åpent og ærlig hadde innrømmet at dette er en svært vanskelig situasjon. At det til tross for de alvorlige anklagene er ledelsen som har sendt dem ut. Og at arbeidsgiveransvaret innebærer å støtte dem fram til rettssaken, og deretter å jobbe for å få dem raskest mulig hjem.

For det er det ikke mange andre som gjør. Familiene hjemme sitter uten makt og med begrensede midler. Og i utlandet er det ikke mye den norske stat kan gjøre. Når ambassaden «er jevnlig i kontakt med dem og tilbyr konsulær bistand innenfor vanlige rammer og praksis», som UD opplyste for et par uker siden, er ikke det rare greiene. I praksis betyr det stort sett å se til at de arresterte har fått advokat og å hjelpe dem med å kommunisere hjemover, hvis de har problemer med det.

De to NOV-medarbeiderne har få andre å støtte seg på - enn arbeidsgiveren.