Hvis vi sier ja til en aktør, så setter man presedens og hvis man ønsker en havnedrift uten forskjellsbehandling så må man innvilge tilsvarende ønske til andre aktører.

Les også :

I Bergen havn og Larvik havn ble det fattet tilsvarende vedtak som i Kristiansand, Erna Solbergs eget lokallag stemte mot å tillate eksklusiv rett til aktører i havna, sammen med et enstemmig Bergen havnestyre. Vedtaket i Bergen havn var som følger: Bergen og Omland Havnevesen vil av hensyn til havnens fleksibilitet inntil videre ikke innvilge eksklusivitet til noen aktører på kaiavsnitt i Bergen havn.

Havnens fleksibilitet

Min oppfattning er at ved å ha et Havnestyre som driver saksbehandling av slike søknader på det månedlige havnestyremøtet, ikke driver en forutsigbar og stabil havnedrift. Man vil da oppleve det som Bergens havnedirektør advarte mot, at man reduserer havnens fleksibilitet.

Dessuten så kom det klart frem før Havnestyrets beslutning at havnearbeiderne var villige til å forhandle med aktører som opererer i havnen. I så måte ga Havnestyrets flertallsbeslutning forhandlingsgrunnlag for havnearbeiderne. Forhandlinger om en konkurransedyktig kostnad, samt ivareta arbeidsplasser og trygghet på kaien.

Les også :

For å ivareta en forutsigbar drift av havna, ha klare og definerte grensesnitt og sikre konkurranse så mener jeg man må belyse ulike alternativ. I Oslo, så har man gått for en total og fullstendig privatiseringsmodell, konsekvensene er redusert HMS-kvalitet, høyere pris for rederiene, og Mærsk har flyttet sin virksomhet til Drammen. I Larvik Havn så har de også valgt å følge Bergen og Kristiansand.

Forutsigbare rammer

Bergen havn er en attraktiv cruisehavn, og aktører innen cruisenæringen ønsker havner der man har faste og forutsigbare rammer, lite støy, og kvalitet innen HMS, med færre ulykker.

Man må da ta stiling til om vi får en mer fleksibel havn ved å behandle enkeltsøknader eller om man på lik linje med Bergen ivaretar havnas fleksibilitet og fortsatt fremstår som en attraktiv havn når man igjennom forhandlinger mellom kunde, havnearbeiderne og havneadministrasjon finner løsninger.

Les også :

For undertegnede var det derfor ikke overraskende at Larvik havn og Bergen havn delte synet til flertallet i Kristiansand, og at Bergen KrF, Bergen Frp og Erna Solbergs eget lokallag, Bergen Høyre, hadde tilsvarende tilnærming som undertegnende.