I Høyres partiprogram for denne perioden står det klart og tydelig at partiet vil jobbe for å fjerne rushtidsavgiften. For sikkerhets skyld står dette kulepunktet under overskriften «Klima og miljø».

Dette rimer svært dårlig med hvordan Høyre i andre storbyer i Norge ser på restriktive tiltak for å få ned biltrafikken. Under en av sesjonene på Høyres landsmøte i vår var klima tema. Og ordførere og andre ledende politikere fra Høyre i de store byene nærmest kappet om å komme opp med tiltak for å få ned biltrafikken, for å redusere klimautslippene. I ettertid har den konservative tankesmien Civita anbefalt nettopp rushtidsavgift som det mest effektive virkemiddelet.

Også fra regjeringskontorene har beskjeden vært klar. Koalisjonen i Kristiansand brukte lenge den rødgrønne regjeringen som unnskyldning for at avgiften ikke lot seg fjerne. Men etter at Høyre og Frp satte seg rundt Kongens bord, har ikke klima— og miljøminister Tine Sundtoft (H) gjort det lettere for sine partifeller lokalt å oppfylle valgløftet. Også for denne regjeringen er nøkkelordet «restriktive tiltak», som kreves for at Kristiansand skal få de helt nødvendige kollektivmillionene. Og hittil har ingen klart å komme opp med tiltak som er like restriktive som rushtidsavgiften.

I diskusjonen om rushtidsavgift er det lett å miste av syne det som avgiften egentlig handler om. Bak argumenter om usosiale konsekvenser, kortere eller lenger køer samt belønningsmillioner fra staten, er det egentlig klimaet den dreier seg om. Og ingenting tyder på at det vil bli færre krav om å få ned utslippene fra bilparken i fremtiden. El-biler og andre smarte gulrøtter vil være en del av løsningen, men pisken vil vi neppe slippe unna.

Tirsdag fyller rushtidsavgiften ett år. Det blir nok ingen stor feiring rundt forbi i bilene som passerer ut og inn av Kristiansand. Men alle som sitter bak rattet og betaler ekstra for å passere bomstasjonene, må innstille seg på at det blir flere år av det samme. For når de partiene som har kjempet hardest for å fjerne avgiften sitter med makten i både Kristiansand og Oslo, og likevel ikke har fjernet den - hvem skal da? Svaret gir seg selv.

Rushtidsavgiften er nok kommet for å bli.