Premisset for kåringen er den såkalte dekningsgarantien til DNB. Dette mener vi blir feil. DNBs dekningsgaranti er, etter Trygs oppfatning, et markedstiltak som praksis har liten verdi for kunden. Bankens løfte: «Dekker noen det, dekket vi det», er i mange tilfeller ikke sant, fordi garantien har store begrensinger og unntak. Noen eksempler: * Hos Tryg slipper du bonustap dersom bilen din får en parkeringsskade med ukjent motpart. Dekker DNB det? Nei, fordi bonusberegning ikke er omfattet av garantien. * Hos Tryg kan familiens barn opparbeide egen bonus ved skadefri kjøring i foreldres bil. Heller ikke dette vil dekkes hos DNB. * Hos Tryg får du gode vilkår på forsikringene dine om du er medlem av et forbund eller forening som har avtale med oss. Dekker DNB det? Nei, fordi garantien ikke omfatter forsikringer basert på medlemskap i foreninger eller forbund. Tryg mener at en dekningsgaranti er lite hensiktsmessig, fordi kunden selv må finne selskapet som gir bedre dekning enn forsikringen i DNB. I praksis betyr dette at man må finstudere andre selskap sine vilkår før man melder en skade. Vår erfaring er at en kunde primært er interessert i et raskt og godt oppgjør. Hun ønsker i liten grad å bruke tid på å undersøke om hun kunne fått en marginalt bedre dekning i et annet selskap. Vi nevner i samme forbindelse at Finansportalen, som drives av Forbrukerrådet i samarbeid med bransjen, helt ser bort fra DNBs garanti i sin sammenlikningstjeneste. Seriøse analysefirma som leverer grunnlag for andre forsikringstester, gjør det samme. Tryg har et godt reiseforsikringsprodukt som kommer på topp i den nevnte testen, så vi er ikke dårlige tapere. Men vi mener en test av forsikringer må basere seg på kunngjorte vilkår som kunden kan forholde seg til, og ikke på garantier med i beste fall tvilsomt innhold og begrenset verdi.