Leste om dette uhellet i Fædrelandsvennen torsdag 4. februar, der en punktering og hjulskift på motorveien E 18 førte til tre biler i kjedekollisjon, og der det så vidt ble unngått en dødsulykke. Den uheldige bilisten hadde fulgt reglene til punkt og prikke med varsellys, varseltrekant og refleksvest. Likevel gikk det galt. Hvorfor? Fordi bilen ikke kom seg ut av kjørebanen da veiskulderen er for smal. Dette momentet ble ikke nevnt i avisoppslaget.

Ta høyde for nødstopp

Det er bare plass til en halv bilbredde på veiskulderen på motorveien mellom Kristiansand og Grimstad. Og det er langt mellom veilommer å stoppe på. På en motorvei må en ta høyde for at nødstopp av en eller annen grunn kan forekomme. Når trafikken raser forbi i 100 km i timen, bør en kunne få satt bilen trygt fra seg utenfor kjørebanen på en veiskulder som er bred nok.

— Jeg tenkte at dette var en drittplass å skifte dekk på

I avisoppslaget oppfordrer politiet i stedet til kanskje å kjøre videre på punktert hjul til nærmeste veilomme. Har mine tvil om dette er noe mer ansvarlig på en motorvei.

Dette uhellet etter punktering hadde ikke skjedd på motorveien gjennom Vestfold. Der har veiskulderen tilstrekkelig bredde til at en bil med nødstopp kan komme seg unna kjørebanen. Det var vel også en av grunnene til at hastigheten der kunne økes til 110 km i timen. Den økningen håper jeg aldri skjer på vår motorvei med nåværende veiskulderbredde.

Veiskulderbredde

Uhellet ved punktering på E 18 viser med all tydelighet at en ikke må gå ned på standarden på motorveienes veiskulderbredde. Det går uten tvil ut over sikkerheten på høyhastighetsveier. Tror ganske mange er blitt litt betenkt etter dette uhellet på E 18. Betenkt blir en også når en leser i Fædrelandsvennen onsdag 10. februar at selskapet Nye Veier, for å spare penger, bl.a. skal vurdere smalere motorvei på strekningen mellom Kristiansand og Stavanger. Hvis det også betyr ubrukelig veiskulder på denne motorveistrekningen, blir det i alle fall ingen fullgod framtidsrettet vei. Sikkerheten på høyhastighetsveier må en ikke gamble med.