• Trafikk:

Ifølge Ingeniørvesenets beregninger vil trafikktallene — kalt ÅDT - gå ned ved omregulering fra dagen formål til de foreslåtte boliger. Tallene er: Ved dagen bruk - 732 ÅDT, ved omregulering til boliger - 672 ÅDT. Dette er godkjent regnemodell for all utbygging og ikke kun ønskede intensjoner.

• Parkering:

Alle nye leiligheter får parkering under tak. Det blir 22 offentlige parkeringsplasser i tillegg - ikke 20.

Forslaget innebærer miljøgate med fokus på myke trafikanter, slik beboere har krevd, og det gjør det mulig å regulere parkering for beboere med besøkende og ingen andre. Dette kan løses som i andre sentrumsnære boområder ved skilting og kort som gis beboere mens andre bøtelegges av parkeringsmyndighet. • Lys/skygge eksisterende boliger:

Forslag på 91 enheter medfører ingen skyggevirkning på eksiterende boliger. Skygge i dag skyldes eksisterende høyblokk og ingen nye blokker skygger for naboer.

• Kvalitet på nye boliger:

Det legges opp til variert størrelse av leilighet som skal dekke ulike fremtidige eieres behov. De er laget slik at kjøperne vil bestemme hvor mye areal de ønsker å kjøpe. Moduler kan settes sammen slik at størrelse kan bli fra 51 m2 til 224m2. Alle moduler får balkong mot syd/vest eller syd/øst .

Høydeforskjell fra dagens boliger til nye bygg gjør at det er vesentlig mer lys inn i nye leiligheter. Det vil ikke bli leiligheter i de to laveste nivå, kun parkering og annet fellesareal.

• Barns behov og medvirkning:

Det er gjennomført en egen barnehøring med barn som bor på Eg. Alle deres innspill om hva de bruker området til i dag er varetatt slik at aking, blåbærplukking, hyttebygging og snarveier til «Fjellet» og «Fanten» opprettholdes og tilrettelegges bedre ved rydding og tilrettelegging i dialog med barna.