Fædrelandsvennens debattstudio

Jeg tror at flere og flere kommer å handle hos Sørlandssenteret/Vågsbygd Senter i fremtiden. Regner med flere butikker i byen begynner å vurdere å flytte fra byen til Sørlandssenteret eller Vågsbygd senter.

Roy Eriksen

Til Heidi Sørvig. Jeg har bare lest Arne Bulies bok om byens utvikling. Der fremgår det at initiativet til et gågate system kom fra bystyret i 1971, mens innvendingene kom fra handelsstanden. Nok om det, jeg er absolutt tilhenger av flere gågater i Kvadraturen.

Svein Gitlestad

Tenk om vi kunne få oppleve politikere som kunne bruke belønning i stedet for pisk? Finne gode løsninger som gjør at konfliktnivået i vår by redusers! Pr i dag er det slik at folk tar bilen før kollektiv, om de kan velge. Grunnen er mange, blant annet så er bussen dyr og tungvint! Skal man endre folks holdning så tar det tid, men det går svært sent når det er pisk og ikke gullrot som legges frem. Folk blir provosert av den ustanselige fokus på å straff.

Knut Erik Severinsen

Beklager Mette Gundersen.. Men hvorfor kaste stein og sitte i glasshus.. Hvis politikerne er så opptatt av å ta kollektivtrafikk, men kommer i sin egen bil som ikke er "arealeffektiv". Uansett hvordan dette snus og vendes på så blir det næringslivet som får svi da det er både vanskelig å komme seg inn til byen med eget transportmiddel og få parkering. Et annet poeng er at vi dessverre ikke har samme kollektivtransport tilbudet som Oslo og Bergen. Personlig synes jeg at busstilbudet i Krs kunne ha vært bedre koordinert, og foretrekke elbilen til byen.

Synne Kodvåg

Hei, ser at Mette G. mener at økningen av parkeringsavgift bare er indeksregulert, men sjekker hun kommunedirektørens forslag til budsjett så er det allerede lagt inn drøye 1,2 millioner i prisjustering/indeksregulering pr, år i fire-års-perioden. Så kommunedirektøren har lagt inn totalt 5 mill. på de fire årene, Mette og hennes koalisjon ytterligere 13 millioner !

Tore Heidenreich

Vi er godt fornøyde med hvordan politikerne og kommunens administrasjon med Business Region Kristiansand i spissen, har bidratt med tiltak for å hjelpe næringslivet i bysentrum i vår. Men denne diskusjonen dreier seg om budsjettforslag for 2021. Det kan ikke være slik at næringslivet i sentrum nå bare må "nikke og ta imot" forslag på tiltak som oppleves som negative for bruken av byen. Spesielt forslag om stenging av Lundsbrua og fjerning av tilbudet om gratis parkering, reagerer byens næringsdrivende på. Heidi Sørvig, Kvadraturforeningen

Heidi Sørvig

Alt som finnes i byen finnes også på Sørlandssenteret. Med alt av veiarbeid, stengte gater og parkeringshelvete i sentrum velger jeg langt heller Sørlandssenteret (og det skal mye til for å endre det).

Ann Helen Østmoe

Bystyret ønsker å stenge Lundsbrua men glemmer helt at Fylket eier den og kan nekte å stenge den selv om kommunen ønsker det. Håper Fylket har bein i nesa og gjør mer undersøkelse rundt trafikken/trafikkflyten og hva en stenging vil gjøre med Lundbydel.

kristoffer reigstad

Man trenger ikke lengre bekymre seg om å bli kvalt av biltrafikk i byen.

Når flere og flere heller drar ut til senteret med gratis parkering.

Som har samme temperatur året rundt.

Helge Hausken

Takk å pris på att jeg bor i Songdalen, har det meste jeg trenger her ute, vågsbygd er ett kjempe annternativ, Sørlandsenteret er de beste plassen for meg, så byen er jeg minst mulig, PS- var oss tennlegen i byen, kom 3 min forsent til parkometer, som takk for det, fikk jeg 710 kr i bot, for å komme til byen ,,,,,,,

Ole Johannes Hagen

La alt med « hjul « ( ikke barnevogner ) bruke den gamle Lundsbroen og alle gående benytte den nye GANGBRUEN. Vent med en evt. stenging av Thygesons Minde til Gartnerløkka er ferdig. Sekundært ( for de overivrige ), trafikkreguler den gamle Lundsbroen i rushtrafikken ( 07.00 - 09.00 og 15.00 - 17.00 ) i en prøveperiode.

Carl Viggo Axelssen

Tilsvar til Eyvind Danielsen/Fremtiden i våre hender

Bybox har fått tilskudd for å utvikle en bærekraftig hjemleveringplatform for alle butikkene i byen slik at publikummet kan gjøre en friksjonsfrihandel.

Men samdlig hindres konseptet av kommunen å se dagenslys for testing under julehandlen.

Ønsker å vite hva Mette Gundersen synes om det.

Thien Nguyen Grunder/Bybox

Til Svein Gitlestad: det stemmer nok ikke at handelstanden var i mot å gjøre Markens om til gågate. Snarere tvert imot - det var byens handelsstand og gårdeiere som i sin tid presset frem etablering av gågaten, og tok brorparten av investeringen. Bare ta en prat med Ivar Mjåland, så får du historien på akkurat den saken.

Heidi Sørvig

Vi bor i Søgne og drar til Vågsbygd Senter, et hyggelig senter og vi treffer veldig mange søgnefolk. Byen er ikke som før, der er vi ikke ofte. Husk at det er lange avstander internt i Søgne som gjør det vanskelig å ta buss, sykkel til byen.

Randi Bakkejord Johansen

Handelsstanden var i sin tid imot å gjøre Markensgata til gågate - bilene skulle til butikkdøra. Angrer de idag? Det er nok parkeringsplasser i sentrum, men folk må kunne gå noen meter med bæreposene sine. Selv om handelen sliter i Kvadraturen, vinner spisestedene og kulturen. Hvis folk på vestsiden handler i Vågsbygd og de på østsiden handler i Sørlandsparken må det være bra for trafikken. Glem heller ikke at det var tidligere tiders politikere som gikk inn for Sørlandsparken, som nå har de store, tunge varene og bilforhandlerne.

Svein Gitlestad

Jeg ønsker sterkt CO2 nedgang på alle felt, men det må være forankret i tall på reduksjon og kostnad så en får max uttelling. Hva slags prognoser og utregninger finnes egentlig på at stenging av Lundsbroa vil føre til nedgang i biltrafikk og CO2 utslipp? Fossilbiler i kø forurenser vel ca dobbelt så mye som biler med fri flyt ifølge SSB. Noen vil kjøre lenger og det må bli en ganske stor nedgang i fossilbiltrafikk for å oppveie dette. Hadde vært fint om slik utregning ble publisert. Hvis bussen trenger mer plass kunne en kanskje fjernet det ene gangfeltet pga ny sykkelbro rett ved siden av.

Yngvar Andersen

Som svar til Andre Knudsen (en jeg ikke er i familie med). Ps Ta denne lesningen med en klype salt. Det er jo lov å håpe at dette leder til mer buss istedet for bil. Men det blir nok med at de som har tenkt seg til byen bruker det transportmideelet de hadde planlagt uansett, og betaler prisen deretter. Misnøyen blir selvsagt høyere. Og tverrpolitisk folkelistes fremtid blir deretter. Politikerene går nok for dette alternativet av egne taktiske grunner, hva de kan høste av ved støtte for egne forslag senere. I tillegg til en muligens ideologisk oppstemthet basert på noen sivile "fokusgrupper".

Sjur Knutsen - Samfunnsviter

Om det ikke er en avsporing, kunne vi fått status quo på fjerningen av de 402 gateparkeringene og hvordan dette jobbes med?

Rasmus Moe

Når Gundersen sier at handleturen blir 9 kroner dyrere - regner hun da med at alle kommer i bil?

Trodde de skulle bruke buss, sykle eller gå

Kvaderaturen skala jo helst bli bilfri - eller?

Eli Marie Hamre

Må vi som er med på Frivillig Arbeid i Kvaderaturen på kveldstid flytte dette for å unngå parkeringsgebyr?

Er dette en ønsket utvikling ?

Frank-Werner Unsgaard
Lundsbroa skal stenges for biltrafikk, om flertallet i bystyret får sin vilje i morgendagens bystyre. Foto: Jacob J. Buchard