Vi kan slutte oss til fylkesrevisors karakteristikk av lovbrudd. Men vi undrer oss samtidig over hvordan slike lovløse tilstander kan eksistere i hjertet av den offentlige forvaltning i vår del av landet. Og stiller spørsmål om hva slags reaksjoner og sanksjoner disse lovbruddene blir møtt med. Lovbrudd er lovbrudd, og det kan vel ikke være slik at man ser gjennom fingrene på lovbrudd foretatt av ansatte i offentlig forvaltning til forskjell fra for eksempel en hytteeier i Søgne som bryter plan— og bygningsloven. Vi taler om Lov om offentlige innkjøp og anbudsreglene i EØS, som skal sikre at skattebetalernes penger blir brukt mest mulig effektivt.Det er en oppsiktsvekkende krass og kritisk rapport fylkesrevisor har kommet med om mangel på innkjøpskontroll i fylkeskommunen. Sentralt i denne smørja står aksjeselskapet Tet, som ble skilt ut som eget selskap og bemannet med tidligere ansatte i fylkeskommunens tekniske avdeling og innkjøpsavdeling, da sykehusene gikk over til staten.At Tet AS har skodd seg på en lukrativ innkjøpsavtale med fylkeskommunen og sykehuset, hvor selskapet skal være den foretrukne leverandør fram til 1. januar 2004, er utvilsomt. Spørsmålet er hvor mye av Tet AS' inntekter som har vært basert på innkjøpsavtaler som er ulovlige etter gjeldende lov og regelverk.Vi forventer at fylkesrevisjonens granskning fortsetter, slik at vi kan komme til bunns i denne affæren. Og den allmenne respekt for rettsstatens lover og regler tilsier at lovbrudd som skjer i offentlig virksomhet bør belyses i full offentlighet. Det betyr at det også må finnes ansvarlige som må trekkes til ansvar.I så måte blir vi ikke beroliget av fylkesrådmann Torgeir Grosaas, som sier til vår avis at «Jeg noterer at enkelte er ute etter å fordele skyld. Det er ikke jeg opptatt av. Nå må vi finne løsninger».Eller er det slik at det er en kollektiv ukultur i fylkesadministrasjonen som må trekkes til ansvar?