Ikke uventet er det unge gutter som igjen spiller hasard med egne og andres liv gjennom råkjøring på veiene. Det er et faktum at gutter er atskillig oftere innblandet i alvorlige trafikkulykker enn jenter. Og når det går galt, ender det ofte med lemlestelse eller døden på grunn av de hårreisende hastighetene. Utrykningspolitiet opplyser at mange førerkort er beslaglagt i sommer og høst på grunn av uvettig kjøring. De fleste tilhører gutter i alderen 18-23 år. Politiet mener det er nedslående at unge gutter ikke har tatt lærdom av de alvorlige ulykkene vi har hatt i vår landsdel. I januar ble de 30 trafikkdrepte på sørlandsveiene i 2002 minnet med en tankevekkende markering ved Sørlandsparken. Svært mange av de drepte i trafikken i fjor var unge mennesker, og appellene som ble holdt ved markeringen på E 18 hadde adresse til nettopp ungdom. Holdningskampanjer med henstilling om å bry seg og vise ansvar i trafikken gjennomføres med jevne mellomrom, men ser ikke ut til å ha noen som helst effekt. Mange ungdomsmiljøer har utviklet nonchalante holdninger til både fart og fartslek. Å endre disse holdningene er et ansvar som hviler på oss alle. Men de unge selv har også et ansvar. Altfor mange ganger har vi sett ungdommer som gråtende står og holder rundt hverandre på et ulykkessted hvor venner har mistet livet. De tenner lys og legger ned blomster. Like mange ganger stiller vi oss spørsmål om tragediene de opplever setter så dype spor at det får noen konsekvenser for deres fremtidige oppførsel i trafikken. Andre unge trafikkofre pådrar seg så alvorlige skader at de blir merket for resten av livet. De lenkes i verste fall til rullestolen eller blir pleiepasienter. De menneskelige omkostningene er enorme for både familie, venner og bekjente. Overlever bilføreren, må han leve resten av livet med at han drepte sin beste venn. Alle de unge råkjørerne politiet pågriper, tyder på at ulykkene ikke skremmer ungdom til å sette ned farten. Trolig er leveregelen at «slikt skjer ikke meg». I dødsleken på veiene er det ofte flere unge i bilen. Om ikke bilføreren er seg sitt ansvar bevisst, bør passasjerene være det. Det går an å be om å bli satt av.Veistandarden på Sørlandet er under enhver kritikk, og landsdelens krav om mer bevilgninger til vei er høyst berettiget. Det er også et krav vi stiller oss bak, for det er fastslått at veistandarden er av avgjørende betydning for å få ned ulykkestallene. Men så lenge unge gutter holder en fart som er mer tilpasset en flystripe enn en vei, vil de være en alvorlig risikofaktor i trafikken uansett veistandard.