Den nye friskoleloven kan føre til etablering av mange flere privatskoler enn vi har i dag. I øyeblikket ligger omkring 250 søknader til behandling i Utdanningsdirektoratet. Regjeringen og andre forkjempere for friskoler argumenterer med økt valgfrihet for foreldre og elever og at den offentlige skolen vil skjerpe seg når den får konkurranse.

Vi har forståelse for argumentet om valgfrihet og økt konkurranse. Det er åpenbart at både grunnskolen og videregående skole har godt av å pustes i nakken av alternative og private tilbud. En konkurransesituasjon bidrar gjerne til skjerping, og det er ikke noe som tilsier at det ikke også gjelder for skolen.

Samtidig bør det være slik at valgfriheten er reell for alle foreldre og elever. Det er ikke tilfelle, for de private skolene etableres gjerne i sentrale strøk, slik at mange aldri vil kunne benytte seg av tilbudet uten at det fører til store ekstrautgifter. Undersøkelser fra Sverige viser dessuten at de som er mest bevisst på de private tilbudene, er foreldre med høy utdanning og inntekt.

Vi registrerer at utdanningssjef Turi Løvdal i Vest-Agder er bekymret over skredet av søknader for å starte privatskoler. Hun er redd de private tilbudene vil skumme fløten, og plukke de flinkeste elevene. Det er en bekymring vi deler. Får vi et frislipp av private skoler, kan vi risikere at det offentlige skoleverket blir sittende igjen med de mest ressurskrevende elevene. En slik utvikling kan føre til at de beste lærerne også flykter fra den offentlige skolen.

Vi har tidligere støttet private skoletilbud, men bare som et supplement til det offentlige. Derfor må ikke privatskoler etableres i et slikt omfang at de utarmer og får ødeleggende konsekvenser for den offentlige skolen. Enhetsskoletanken har vært den rådende her i landet, og det bør den fortsatt være.

I den offentlige skolen får alle en likeverdig utdanning uansett foreldrenes religiøse, kulturelle eller økonomiske bakgrunn. Skolen er en viktig arena for å kunne lære seg toleranse, forståelse og gjensidig respekt. Å kunne omgås hverandre til tross for store forskjeller er nyttig lærdom for elevene å ta med ut i samfunnet de er en del av.