Fremtidens trafikkmønster i Kristiansand og kommunene rundt skal nå diskuteres av lokalpolitikerne i regionen. Areal— og transportutvalget (ATP) har sendt ut et høringsnotat der det blant annet inviteres til en debatt om en fremtidig togforbindelse mellom sørlandsbyene langs kysten. Initiativtakerne skal ha ros for allerede nå å starte debatten om hvordan trafikkproblemene i forbindelse med en sterk økning i fremtidens folketall skal møtes. Men forslaget om en lokal jernbane mellom byene fra Mandal til Arendal bør legges i skuffen snarest mulig.

Politikerne bør ikke bruke tid og krefter på å utrede dyre jernbaneløsninger som vil måtte konkurrere med det billigste kollektivtilbudet, nemlig bussen. I stedet bør de legge til rette for og bruke fremtidige investeringsmidler på å gjøre busstilbudet langt bedre enn det er i dag. Dette henger også sammen med bedre veier.

Nye E 18 mellom Kristiansand og Grimstad åpner om mindre enn et år. Firefeltsveien vil i betydelig grad redusere kjøretiden på strekninger mellom Kristiansand og Grimstad/Arendal, også for bussen. Den nye veien vil dermed legge grunnlaget for et bedre kollektivtilbud.

Vest for Kristiansand er situasjonen imidlertid en helt annen. Her er det i dag betydelige køproblemer. Den fremtidige trafikkveksten vil etter alle beregninger forverre dette ytterligere. Når de folkevalgte først skal tenke mange år fram i tid, bør de gjøre som deres kolleger i mange andre byer på strekningen mellom Oslo og Stavanger har gjort de siste tiårene: Legge europaveien utenom byens sentrum.

Denne tanken ble avvist etter en heftig diskusjon blant kristiansandspolitikerne for mange år siden. Siden den gang har imidlertid både trafikk og folketall økt, og med de fremtidige prognosene for videre vekst vil forhåpentligvis de folkevalgte se på saken med friske øyne når de skal diskutere fremtidens trafikk på ny. I så måte er ordfører Per Sigurd Sørensens positive signaler i gårsdagens avis oppmuntrende. Først når den betydelige trafikken som ikke skal inn til Kvadraturen får en annen trasé enn dagens europavei, vil køproblemene i og rundt Kristiansand kunne løses.