I flere år har vi fått høre at byens sentrum er i ferd med å kveles av eksos. Målet har vært å redusere privatbilismen. Mange tiltak er iverksatt for å dempe trafikktrykket.

I gårsdagens avis står de samme ekspertene fram og uttrykker bekymring for utviklingen i Kvadraturen. Mens trafikken til Sørlandsparken øker kraftig, er det ingen vekst i trafikken inn til sentrum. Når åpnes det for å favorisere trafikken til Kvadraturen for å få en jevnere fordeling mellom sentrum og Sørlandsparken.

Vi har vanskelig for å skjønne at gatenettet i Kvadraturen har kapasitet til å ta imot flere biler enn i dag. Byens kjerne er én kvadratkilometer, med de begrensninger det har. Det betyr at økt trafikk inn til sentrum vil føre til enda mer kø, større parkeringsproblemer og også mer forurensning.

Vi ser ikke bort fra at noen velger å kjøre til Sørlandsparken, fordi parkeringsmulighetene er så mye bedre enn i byen. Men hovedårsaken er ganske sikkert å finne i det enorme tilbudet de handlende har på østkanten av byen. Et tilbud som blir stadig større og mer variert, fordi utbyggingen fortsetter i parken.

Å favorisere trafikk til Kvadraturen for å få folk til å velge sentrum fremfor Sørlandsparken tror vi har lite for seg. Når folk først setter seg i bilen, spiller det liten rolle om de må kjøre noen kilometer ekstra for å finne det handletilbudet de ønsker. Økt trafikk til Kvadraturen vil vi først kunne få om sentrum i større grad enn i dag vinner over Sørlandsparken i konkurransen om kundene.

Kristiansand trenger åpenbart en overordnet plan for parkering og trafikkavvikling i sentrum – en plan som også tar hensyn til de store etableringene som nylig er ferdigstilt eller underveis. Og skal byen ha troverdighet i miljøspørsmål, kan det ikke på den ene siden jobbes for å begrense bilbruk i sentrum, og på den andre legges til rette for det stikk motsatte.