Antallet biler på veiene øker voldsomt i hele landet. Hittil i år er veksten langt over prognosene som ligger i Nasjonal transportplan. Både personbil— og tungtrafikk øker, men veksten er størst for tungtrafikken.

Regjeringen har ambisjoner om å redusere antallet skadede og drepte på veiene. Økt trafikk, særlig av tunge kjøretøyer, vil tvert imot øke risikoen for ulykker så lenge veistandarden ikke blir oppgradert. Store godsmengder som fraktes på vei utgjør allerede en alvorlig fare for andre trafikanter. Flertallet av dødsulykkene skjer i møteulykker. Ofte er tunge kjøretøyer involvert. I kollisjoner med personbil blir mange ganger utfallet fatalt.

ØKT TRAFIKK fører til at søkelyset igjen rettes mot den elendige norske veistandarden. Møteulykker kan forebygges med midtdelere eller firefelts motorvei hvor kjøreretningene er fysisk atskilt. Den nye motorveien mellom Kristiansand og Grimstad vil hindre møteulykker på strekningen, men standarden på mye av E 18 og E 39 gjennom vår landsdel vil fortsatt være under enhver kritikk. Noe ulykkesstatistikken dessverre forteller alt om.

Trafikken på veiene vil fortsette å øke fremover. Også tungtrafikken. Ifølge prognosene vil godstransport på vei øke med 60 prosent fram mot 2020. Noe som for øvrig er i strid med nasjonale målsettinger om større satsing på jernbane og båt.

I STATENS VEGVESEN krysser man fingrene og håper det beste, slik sjefingeniør Svein Harald Søndenaa uttrykker det i vår avis i går. Det er en farlig defensiv holdning. For å unngå at trafikkveksten fører til kaos og eksplosjon i antall ulykker, må det bygges nye veier. Veier med en standard som gir minst mulig risiko for møteulykker. Det er utfordringen for sentrale myndigheter.

Utbygging av motorvei og midtdelere på eksisterende vei vil redusere ulykkesrisikoen og spare liv - og dessuten gjøre arbeidsplassen for yrkessjåførene tryggere.