Kristin Dale

Snart velger ansatte og studenter ved UiA ny rektor som skal styre Sørlandets universitet inn i fremtiden. Hva vil prege studietilbudene ved universitetet i årene som kommer?Svaret er ikke gitt. Norge er i omstilling, også innen høgre utdanning. Statsråden krever bedre kvalitet, og antallet utdanningsinstitusjoner reduseres. Rektorkandidatene har hittil vært ganske tause når det gjelder landsdelens studietilbud — UiAs hovedprodukt. Valget starter 6. mai.

Samordna opptak

For egen del er jeg opptatt av studentene. Onsdag 15. april er fristen nær 120.000 ungdom i Norge har for å søke Samordna opptak. Der uttrykker søkerne ønskene sine om studier og jobbmuligheter i framtidens arbeidsliv. Mitt råd er at de velger noe de liker og har kunnskapsgrunnlag for.

For UiA sin del vet vi at hvis det går som i fjor, vil om lag 6000 søkere ha studier ved Universitetet i Agder som første prioritet. De fleste får ønsket oppfylt. Vi vet at bachelorstudenter ofte studerer i nærheten av hjemstedet, så konkurransen er minst her mellom UiA og andre institusjoner i Norge og utlandet.

Derimot har 2-årige masterstudier lokale opptak, men et nasjonalt og delvis internasjonalt marked. Nye tall fra Senter for internasjonalisering i utdanning, SiU, viser at flere norske ungdommer tar hele graden sin i utlandet nå enn før, for eksempel i Australia, i stedet for å studere i Norge og reise på utveksling til utlandet i et halvt eller ett år. Også det øverste trinnet i utdanningspyramiden - forskerutdanningen som leder fram til doktorgrad (ph.d.) - er internasjonal.

Oppdaterte studieprogram

Vil årets søkere og framtidige studenter tenke at UiA og Sørlandet er stedet for dem? Ikke bare fordi campusene i Kristiansand og Grimstad er moderne, kantinene gode, hybelmarkedet akseptabelt og klimaet godt - men kanskje aller mest fordi studieprogrammene er oppdaterte og gir gode jobbmuligheter etterpå? UiA trenger å videreutvikle studietilbudene og styrke utdanningsledelsen med ny rektor i spissen for interne og eksterne støttespillere.

Jeg savner særlig visjoner om utvikling av studier basert på internasjonalisering og digitalisering!

Behovet for styrket internasjonalisering springer ut av universitetets samfunnsoppdrag, som for vår del er å tjene Sørlandet, Norge og verden med utdanning og forskning. I ånden til økonomene Ronald Coase og Oliver Williamson, begge mottakere av Nobels minnepris i økonomi, kan vi erstatte deres «make or buy» med «undervise eller utveksle». UiA har nemlig en fantastisk mulighet til å tilby studenter spesialiseringer som vi ikke har ressurser til å produsere selv på grunn av manglende vitenskapelig personale eller studenter. Her trengs det innspill fra nærings- og arbeidslivet.

Kunnskapshull kan tettes med gode utdanningspartnere nasjonalt eller internasjonalt. Hva med en bachelor i mekatronikk, der UiA tilbyr en spesialisering i flyteknikk via utvekslingsopphold i utlandet? Eller hva med å tilby et fransk årsstudium ved UiA og en påbygging i fransk i Frankrike innenfor en bachelor i språk?

Doble grader

Som tidligere internasjonal koordinator for Handelshøyskolen og Fakultet for samfunnsvitenskap, vet jeg at mange universitet over hele verden organiserer egne gradssamarbeid, kalt doble grader. I disse får motiverte studenter en grad både fra UiA og fra et utenlandsk universitet - en utdanning som gir et stort islett av interkulturell erfaring og kompetanse med på kjøpet. Her trenger UiA å satse!

Visjonen for digitalisering tar utgangspunkt i et stort fortrinn UiA har nå og kan videreutvikle. I Norge finnes det få, helt nettbaserte studier. Gjennom prosjektet Det digitale universitetet (DDU) og pilotprosjektet Digital eksamen, har UiA skaffet maskin- og programvare, samt utviklet digital undervisning og eksamen. Dette gjør UiA til et foregangsuniversitet på disse områdene i Norge.

Digital eksamen er innført i stor skala, og mine studenter har vært svært fornøyde. Enkelte fagmiljøer har også tatt digital undervisning i bruk i ulike sammenhenger. Eksempelvis tilbys sykepleieutdanning som digital fjernundervisning, utdanninger innen informasjonssystemer samarbeider om nettbaserte kurs med Universitetet i Nebraska, Omaha, og det internasjonale masterprogrammet Development Management har vært nettbasert i årevis.

Nettbaserte pilot-studier

UiA har dermed så mange biter på plass i puslespillet for å tilby nettbasert undervisning og eksamen, at vi burde ta steget fullt ut nå og utvikle noen få studietilbud som helt nettbaserte pilot-studier. I så fall får vi et tilbud, ikke bare til studenter langt fra campus på Agder, men også til personer som er stedbundne av familie eller jobb i hele landet.

Samtidig blir heldigitale studier, som ikke øker trengselen på kampusene, et fleksibelt virkemiddel for et selvstendig UiA med kvalitetsambisjoner!