I valgkampen ble det diskutert hvorvidt veien skulle gå i lang tunnel eller i en åpnere trasé, og alle partier som i utgangspunktet er for bygging av 4-feltsvei gjennom marka, bedyret at de var for lang tunnel. Problemet er at det lengste av de tunnelalternativer som nå vurderes, vil bety et enormt naturinngrep i Vågsbygdskauen og Kjerrane. Den lange tunnelen sørvest for det planlagte Breimyrkrysset vil krysse rett over Bukksteinsvannet og skjære inn i Lona, den fine elveliknende armen av vannet som strekker seg mot sør inn i noen av de helligste og mest bortgjemte delen av Vågsbygds utmark mot vest. Dette er områder som ligger innenfor den markagrensa som utallige bystyrer har fått på plass over mange tiår.

Columbi egg

Fylkesmannens miljøvernavdeling har pekt på en annen korridor som kunne unngått dette inngrepet. I deres høringsuttalelse av 15. juli i år, har de brakt opp igjen dette kravet som de første gang framsatte for vel et år siden. De foreslår en daglinje og kryss i området Bukksteinsdalen samt en tettere nærføring til Mjåvann industriområde og videre tunnel under dette. En utredning av dette begrunnes med at dermed er det mulig å kunne oppnå et større sammenhengende naturområde i Vågsbygdmarka enn de korridorene som høringen omfatter. Dette vil også gi gode muligheter for å unngå daglinje forbi Kjerraneområdet da evt kryssing her vil ligge lenger vest i retning av Kvislevann…

Et Columbi egg, altså, som løser de to store inngrep i bymarka som vegvesenet insisterer på at er samfunnsmessig forsvarlig. Motstanderne av disse forslag mener etaten er på ville veier, noe Dagfinn Fløystad, avd.dir. i Statens vegvesen forsvarer seg mot i denne avis 29.10. ved å slippe katta ut av sekken når han sier at de ulike områdene i marka er vurdert å være av forskjellig verdi. Det er nettopp denne utilbørlige verdisetting av ulike deler av den samlede bymark vi kjemper mot, av hensyn til våre barnebarns friluftsliv når byen om få tiår passerer 100.000 innbyggere. Det er da vi vil angre på de inngrep vi nå gjør.

Siste ord

Vegvesenet er indignert over at ordførerne i Songdalen og Kristiansand lar seg irritere over deres steilhet. Men etaten bringer ikke til torgs annet enn det de har gjentatt og gjentatt, nemlig at hele 71 % av parsellens lengde (er) lagt i tunnel. Det er ikke godt nok, og som reguleringsmyndighet er det kommunen som har siste ord i laget. Den makta må vi benytte oss av og kreve utredning av den korridoren under Mjåvann som vegvesenet suverent har ignorert, men som Fylkesmannen fortjenstfullt peker på. Nå må bystyret kjenne sin besøkelsestid.