Noen er opprørt over å bli pådyttet dette skriftet, men jeg er mer opptatt av innholdet. Det er at et antall personer gjør seg betraktninger over Jesus og hva han betyr for dem. En hensikt er å vise oss at ikke alle kristne er like, men der feiler de litt, for noe mer samstemt enn disse 31 troshistoriene skal man lete lenge etter. Alle elsker Jesus, og han elsker dem alle.

Guds sønn

En av dem forteller at Jesus enten må ha vært verdens største svindler eller Guds sønn. Noe midt i mellom er visst umulig. En pussig påstand, for han var høyst sannsynlig oppriktig overbevist om at han hadde en viktig misjon. Mange andre har sett seg i den samme rollen, og det er urimelig å kalle dem svindlere. Litt overspente, kanskje, som illustrert av Jesus når han sier at han er den eneste veien til Gud. Ganske problematisk for hans eget folk, som halsstarrig avviser ham, og for de milliarder andre som ikke har hørt om ham.

Men det har vi i Kristiansand, og de 31 er ikke i tvil om at mannen er Guds sønn og gir frelse — hva nå det er - på samme måte som andre har sin tro på Allah eller Buddha. De er alle like overbevist om det rette, og en nøkkel i all religion er at tilhengerne gjensidig forsterker hverandres overbevisning om at dette er sannheten og livet. Hvis alle slutter opp om det samme, blir det sant, uavhengig av hvor diskutabelt fundamentet er. Det kan dessuten styrkes, hvis de troende forteller hverandre hvor godt det virker, som f.eks. at Jesus kan hjelpe i hverdagen og gi hvile - og til og med helbredelse. Det minner en del om autogen trening - eller en aktiv fanclub.

Venners preferanser

Kanskje trenger de fleste noe å knytte seg til, og særlig i Kristiansand synes Jesus å være noe å samle seg om. På den annen side, noen er mer opptatt av Manchester City. Dens lokale fanclub fungerer på noenlunde samme måte. At det akkurat er denne klubben og ikke andre, er litt tilfeldig, men tradisjon og venners preferanser spiller inn. Litt pussig er det, forresten, at noen kan kjenne identitet og fellesskap knyttet til 11 fotballspillere i en by i England, og andre velger da også Barcelona. I Spania er det enda flere som gjør det, selvsagt, der for øvrig de fleste holder seg til jomfru Maria heller enn sønnen. Hver sin smak, og vi trenger alle noe å trøste oss med. Så er det litt tilfeldig om det blir Jesus eller Buddah - men i Kristiansand er det Jesus (og Start).