Vi vet ikke om vi skal le eller gråte over Grimstad kommune og fylkesmannens tolkning av regelverket når de i sin visdom har funnet det i sin skjønneste orden at 100-metersbeltet i skjærgården kan forsøples av gigantiske plasthaller brukt som båtgarasjer. Eller er skipsreder Knut Axel Uglands nye «båtgarasje» på Tjoreneset, som vi viste bilde av i gårsdagens avis, bare en slags kunstnerisk installasjon som skal provosere offentligheten til reaksjon?Vi spør, for vi vet ikke om vi befinner oss i bakvendtland eller på Sørlandet hvor selv beskjedne båtnaust blir nektet bygd i strandsonen av estetiske grunner. Mens det er fritt fram for hvite plasthaller som gir skjærgården preg av å være salgsboder for et byggevaremarked.Mens staten arbeider for å innføre et sterkere vern av strandsonen finnes det altså byråkrater som leser plan— og bygningsloven som om den skulle være full av universets sorte hull.Ifølge bygningsmyndighetene kan slike «midlertidige» konstruksjoner stå i inntil tre måneder uten søknad. «Men det er jo ikke noe særlig greit at det kommer ut», sier kommunens talsmann. Nei, det skulle vi tro. Men nå er det altså kommet ut. Og vi kan følgelig vente oss tre sommermåneder i skjærgården hvor skipsredernes ære og makt oss ikke lenger hvite seil, men hvite plasthaller, har brakt.