For 80 år siden eksisterte det en grenseoverskridende organisasjon som arbeidet for et samarbeidende Sørland. «Sørlandsforeningen» ble stiftet i 1919 etter initiativ fra blant annet Vilhelm Krag. Og foreningen besto av kommunene i Rogaland, Vest-Agder, Aust-Agder og Telemark samt de fire fylkeskommunene og en rekke bedrifter og organisasjoner. Foreningen søkte å fremme landsdelens felles interesser, særlig samferdselsspørsmål, og den fremste kampsaken var fremdriften av Sørlandsbanen.Når fylkesordførerne i Aust— og Vest-Agder i gårsdagens avis står fram og ønsker å ta initiativet til en regionløsning som omfatter agderfylkene, Telemark og Rogaland, har de i hvert fall historien på sin side. Selv da kommunikasjonene på tvers av fylkene og landsdelen var mangelfulle, var man i stand til å samarbeide om viktige felles oppgaver fra Rogaland til Telemark, som den gang ble sett på som en naturlig region.Derfor er det initiativet fylkespolitikerne på Agder nå tar for å skape en større region i sør-vest prisverdig. Vi har lenge ment at agderfylkene alene vil bli for svake i det fremtidige region-Norge, presset mellom sterke og befolkningsrike regioner i øst og vest. Vår preferanse har vært en allianse mellom agderfylkene og Rogaland. Men det er mye som taler for at også Telemark bør forsøkes innlemmet i en slik sør-vestlandsregion.Imidertid kommer initiativet lovlig sent. Det skal mye til for å rokke ved etablerte posisjoner både i Telemark og Rogaland. Det har vært gjort spede forsøk på tilnærminger fra agderfylkene til nabofylkene tidligere. Men det har ikke skjedd noen politisk mobilisering for en slik modell, før nå - klokken fem på tolv.Agderpolitikernes fokus, hjerte og hjerne har de siste årene ligget i konflikten mellom agderfylkene om en fylkessammenslåing. Det har tatt all oppmerksomhet og energi når det gjelder regionspørsmålet. At fylkespolitikere nå innser at ett agderfylke blir «en miniputt-region uten tyngde», er en viktig erkjennelse. Men den kommer trolig flere år for sent.Det var Sørlandsbanen som bant de fire fylkene sammen for 80 år siden. La oss håpe at toget ennå ikke er gått for en tilsvarende sammenslutning i 2010.