<p>Jeg har et problem.</p><p>Eller vet ikke helt om man kan kalle det et problem akkurat, da det inntil nylig var&nbsp;fullt mulig &aring; leve med. Men da jeg, som s&aring; mange andre,&nbsp;har blitt offer for&nbsp;en solid forkj&oslash;lelse etter &aring; ha g&aring;tt fra varm til kald og varm igjen litt for mange ganger under de siste ukenes klimaendringsprosess, ble det enkelt &aring; greit litt tr&oslash;blete.</p><p>Jeg snakker nemlig. Mye. Og mandag var det enkelt og greit slutt p&aring; taleevnen etter en helg med i overkant mye sosialisering. Snakking over h&oslash;y musikk var nok ikke helt ideel for et menneske som egentlig burde spart p&aring;&nbsp;sine bakteriespiste stemmeb&aring;nd.</p><p>Det er ikke vondt ment... Helt seri&oslash;st. Det er heller ikke fordi jeg f&oslash;ler at jeg <i>m&aring;</i> snakke hele tida. Men det kommer bare helt naturlig, fra det &oslash;yeblikket jeg&nbsp;har&nbsp;fort&aelig;rt den f&oslash;rste kaffekoppen og v&aring;knet s&aring;nn i tolvtida om dagen&nbsp;og i hvert fall til midnatt kan man&nbsp;p&aring;&nbsp;de aller fleste dager h&oslash;re en jevn kvitrestr&oslash;m av vokaler og konsonanter komme ut av det rent st&oslash;rrelsesmessig&nbsp;ganske s&aring; solide kjevepartiet mitt.&nbsp;</p><p>Jeg&nbsp;sa mine f&oslash;rste ord&nbsp;f&oslash;r jeg hadde rundet mitt f&oslash;rste leve&aring;r, og siden den gang har det bare ballet p&aring; seg. Etterhvert som jeg ble eldre l&aelig;rte jeg meg naturlig nok flere ord, ord ble til setninger og setninger til avhandlinger og historier. Om jeg ikke hadde noen &aring; snakke til i umiddelbar n&aelig;rhet, s&aring; snakket jeg til meg selv inne p&aring; pikev&aelig;relset. Og da gjerne p&aring; engelsk. Barbie-dukkene snakket, bamsene snakket og tegningene mine fikk jaggu meg taleevnen de ogs&aring;.</p><p>Ikke det at jeg n&oslash;dvendigvis var den som rakk opp h&aring;nda mest p&aring; skolen, men det kom mer av en viss sjenanse for &aring; snakke i store forsamlinger i mine tidligere leve&aring;r enn av manglende lyst eller evne. I matematikk— og fysikk og kjemitimene kom det riktignok av komplett mangel p&aring; evne til &aring; si noe fornuftig om de gitte tema. Men j&oslash;ss... Da gikk det jo an &aring; snakke om andre ting!</p><p>Jeg f&oslash;ler med foreldrene mine, for &aring; si det s&aring;nn.</p><p>Med tanke p&aring; at de har levd med denne snakkerungen&nbsp;de siste 25 &aring;rene. Se de' ja! N&aring; angrer man kanskje litt p&aring; at man var s&aring; overbegeistret da lille dokka ytret sitt f&oslash;rste &quot;urg&quot; fra skinnposen i vogna.</p><p>Det skal en god del til&nbsp;for &aring; f&aring; meg&nbsp;stum. Av og til lurer jeg&nbsp;p&aring; om det egentlig er mulig &aring; aktivere &quot;mute&quot;-knappen p&aring;&nbsp;dette blondine-hodet i det hele tatt.</p><p>Men&nbsp;fra l&oslash;rdag har p&aring;lagt meg selv en ukes stillhet.&nbsp;Det finnes nemlig et&nbsp;par ting i min verden som&nbsp;er s&aring; overveldende at jeg lar tunga hvile.</p><p>Det ene&nbsp;er musikk, det andre er en by.</p><p>Og n&aring; flykter jeg en uke. Til Firenze.<br />Jeg legger ned snakket&oslash;yet og aktiverer sansene. Og av&nbsp;erfaring vet jeg at Firenze har en umiddelbar &quot;ti still&quot;-effekt p&aring; meg.</p><p>Toscanas&nbsp;st&oslash;rste by og&nbsp;Europas kunsthovedstad. Renessansens f&oslash;dested og Da Vinci, Botticelli, Michelangelo og Rafaellis kunstneriske lekegrind. Et sted man drar for &aring; leve dr&oslash;mmen, if&oslash;lge meg. En by hvor jeg hundre prosent kan puste, lukte, smake og se kunst fra det &oslash;yeblikket jeg v&aring;kner til solnedgangen senker seg over Ponte Vecchio og jeg vandrer gatelangs hjem i natten mellom katedraler, skulpturer og Medici-villaer.</p><p>Som kunstner og kunstelsker kommer jeg ikke n&aelig;rmere mitt eget private &quot;sanctuary&quot;. (grovt oversatt: &quot;hellig fristed&quot;). Og n&aring;r s&aring;re fiolintoner fra en gatemusikant er eneste&nbsp;selskap&nbsp;mens man vandrer i de samme brosteinsgatene Dante, Petrarca og Boccacio en gang tr&aring;dte sine snabelsko p&aring; 1200- og 1300-tallet, blir ord fattige.</p><p>Sist jeg bes&oslash;kte byen m&aring;tte jeg pent innse at &aring; videreformidle inntrykkene jeg fikk til folk hjemme, var et d&oslash;df&oslash;dt prosjekt. Det endte opp med at jeg p&aring; sp&oslash;rsm&aring;l om hvordan jeg hadde hatt det p&aring; ferie, bare svarte: &quot;Det var som &aring; komme til himmelen...&quot;</p><p>N&aring; vet jeg ikke hvordan det ser ut i himmelen, og er langt fra sikker p&aring; om jeg kommer&nbsp;<i>dit </i>noen gang. Men inntil jeg f&aring;r svar p&aring; det, s&aring; duger Firenze mer enn nok for meg.</p><p>Jeg sier det som Depeche Mode gjorde i 1990:<br /><a href="http://vids.myspace.com/index.cfm?fuseaction=vids.individual&amp;videoid=2334214">http://vids.myspace.com/index.cfm?fuseaction=vids.individual&amp;videoid=2334214</a></p><p>Arrivederci!</p><p>&nbsp;</p><p>&nbsp;</p><p>&nbsp;</p>