Forslaget føyer seg inn i rekken av nederlag når det gjelder kampen om midler til E 39. Det var forventninger til at statsbudsjettet 2007 ville inneholde betydelige beløp til strekningen Kristiansand-Stavanger. Bevilgningene kom ikke. Det er kun snakk om småpenger til ulike trafikksikkerhetstiltak. Større investeringsmidler glimrer med sitt fravær i årets budsjett.

FÆDRELANDSVENNEN rettet i en serie artikler i fjor høst søkelyset mot den elendige veistandarden på E 39 til Stavanger. Bakgrunnen for artikkelserien var de mange alvorlige ulykkene. Men å få gehør på sentralt politisk hold for det skrikende behovet for utbedringer synes veldig vanskelig. Vi kan slå fast at utbyggingen av E 39 gjennom vår landsdel er skjøvet ut i det uvisse.

Forsømmelsen av E 39 vestover til Stavanger er forstemmende når vi ser på 2007-bevilgningene til den samme europaveien fra oljebyen og nordover langs vestlandskysten. Flere hundre millioner er avsatt til ulike prosjekter i år. Også Østlands-området har fått store beløp til nye veier. I tillegg er enkelte prosjekter i andre landsdeler forsert og prioriteres tidligere enn planen var i den langsiktige strategien.

E 39 ER PÅ EN rekke strekninger ikke dimensjonert for så stor trafikk som den tar unna i dag. Særlig har antallet trailere økt veldig de siste årene. Når vi vet det er en klar sammenheng mellom trafikktetthet og antall ulykker, er bedre vei et høyst berettiget krav.

Myndighetene ser ut til å fortsette nedprioriteringen av E 39 gjennom vår landsdel også neste år. Uten penger til planlegging kommer prosjektene ikke en gang til tegnebrettet. Dette er uholdbart, og våre politikere har en jobb å gjøre hvis de skal kunne påvirke og endre forslaget som foreligger fra Samferdselsdepartementet.