Det går på banning og det de oppfatter som stygge bilder og oppfordring til vold. Foreldreparet mener skolen bør formidle positive og gode verdier.

Det er ikke noe nytt at det blir debatt om barne— og ungdomslitteratur. Da Anne Cath Vestly fortalte i Barnetimen på NRK om hvordan babyer blir til, ble det rabalder. Vestly snakket stygt og var en skam for NRK, freste kritikerne. Hun fikk også anonyme trusselbrev. Mange sinte brev mottok hun også da hun skrev om pappa som var hjemmeværende, mens mamma gikk på jobb.

Foreldreparet i Kristiansand etterlyser strengere regler, og ber politikerne gripe inn. I neste uke skal oppvekststyret diskutere banning og vold i litteraturen, og om det er nødvendig å stille strengere krav til verdiformidlingen. Vi ber politikerne besinne seg, slik at de ikke ser seg blinde på bruddstykker fra bøker, og glemmer helheten.

Signalene fra lederen i oppvekststyret denne uken gir grunn til bekymring. Jørgen Kristiansen (KrF) er opprørt over sitatene foreldreparet har gjengitt fra en håndfull bøker. Vi anbefaler ham og andre politikere å ta seg tid til å lese bøkene, og ikke bare løsrevne ord og setninger. Først etter å ha lest hele fortellingen, kan de gjøre seg opp en mening om budskap og verdiformidling.

En bok om rus og vold kan være rystende. Samtidig kommer mange barn og unge fra hjem preget av rus og vold. Det viser dystre statistikker, og det store antallet barnevernssaker. Bøker kan være en døråpner for samtale om det som er vondt og vanskelig, og gjøre livet noe lettere for de barn og unge det gjelder.

I bøker om forelskelse og sex kan det forekomme uttrykk vi oppfatter som vulgære. Samtidig er dette språket de unge selv bruker. Ett av ankepunktene til oppvekststyrelederen er mot en bok i nettopp denne kategorien. Det han finner støtende, hindrer ham i å få tak i det forfatteren vil ha fram. At jenter utsettes for press fra gutter om å ha sex. Og når jenta sier nei, bryter gutten forholdet. Gir ikke en slik historie et godt utgangspunkt for å snakke om verdier?

Vi har mye god barne- og ungdomslitteratur. Den må ikke svartelistes i skolene, fordi noen oppfatter den som negativ. Et større problem enn litteraturen, er det trolig at mange foreldre, og også en god del lærere og skoleledere, ikke kjenner barne- og ungdomsbøkene som foreligger.