Det var forventninger til at statsbudsjettet 2007 ville inneholde midler til strekningen. Bevilgningene kom ikke. Neste år er det kun snakk om småpenger til ulike trafikksikkerhetstiltak. Investeringsmidler glimrer med sitt fravær.

Bevilgningene til veiformål i statsbudsjettet er økt med 1,2 milliarder kroner i 2007, sammenlignet med det reviderte 2006-budsjettet. Totalt skal det brukes nesten 15 milliarder kroner på vei landet over neste år. Forsømmelsen av E 39 vestover til Stavanger er forstemmende når vi ser på bevilgningene til den samme europaveien fra oljebyen og nordover langs vestlandskysten. Flere hundre millioner er avsatt til ulike prosjekter neste år.

OGSÅ ØSTLANDSOMRÅDET får store beløp til nye veier. Budsjettet viser også at enkelte prosjekter i andre landsdeler er forsert, og prioriteres tidligere enn planen var i den langsiktige strategien. Mens utbyggingen av E 39 gjennom vår landsdel er skjøvet inn i det uvisse.

E 39 er på en rekke strekninger ikke dimensjonert for så stor trafikk som den tar unna i dag. Særlig har antallet trailere økt veldig de siste årene. Når vi vet det er en klar sammenheng mellom trafikktetthet og antall ulykker, er bedre vei et høyst berettiget krav

Nye E 39 over Kvinesheia ble åpnet av samferdselsminister Liv Signe Navarsete for snart to måneder siden. Den nesten to mil lange traseen forkorter kjøretiden mellom Lyngdal og Flekkefjord med 20 minutter. Det er all grunn til å glede seg over den nye veien mellom Handeland og Feda. Men midt i all gleden stiller stadig flere spørsmål om veien er dimensjonert slik en moderne europavei bør være. Veien har to felt, og er for smal til at det kan settes opp midtdeler for å skille møtende trafikk fysisk. Det er lite fremtidsrettet.

NAVARSETE HAR forklart at E 39 ikke har tett nok trafikk til å få midtdeler. Forklaringen holder ikke hvis vi ser på veiutbygging ellers her i landet. Det er tydelig at folkevalgte fra andre regioner har lettere for å nå fram med sine krav enn våre representanter.