De foreliggende flyttealternativene er Kongsgårdbukta, det tidligere KMV-området nedenfor Vesterveien, samt Elkems industriområde på Fiskå, muligens inkludert deler av Lumber-området. Den kommunalt bestilte og betalte utredningen fra Econ Senter for økonomisk analyse og Asplan Viak konkluderer med Kongsgårdbukta som beste alternativ. Elkem-konsernet er imidlertid faglig sterkt kritisk til deler av rapporten og mener å kunne belegge at deres eget lokaliseringsalternativ er langt bedre. Den andre storbrukeren av godshavnen, Falconbridge Nikkelverk, går inn for KMV-tomten og stiller egne arealer til disposisjon for å øke områdets attraktivitet. Både Elkem og Falconbridge sier rett ut at de aldri vil bruke en godshavn i Kongsgårdbukta. For dem er løsningen upraktisk, dyr og miljømessig belastende på grunn av ekstra transportbehov.Selv om de uheldigvis er uenige seg imellom, vil vi råde Kristiansands politikere til å lytte nøye til hva to av byens absolutte hjørnesteinsbedrifter mener i denne strategisk viktige saken. Den går nemlig rett inn i kjernen av kommunens rolle overfor eget næringsliv: Å legge forholdene til rette for økonomisk virksomhet. Satt bare litt på spissen kan man si at ekstra havne— og transportkostnader kan bli tungen på vektskålen når de to industribedriftene stadig vekk må opp til avgangseksamen innen egne, globale og følelseskalde konserner. Stryker de, kan plutselig Kristiansand bli noen tusen direkte og indirekte industriarbeidsplasser fattigere. At Elkem - til vår forundring - fra tid til annen aksepterer å motta noen tusen skattekroner fra næringssjefen i Kristiansand kommune til ett eller annet formål, er komplett uviktig i forhold hva den samme kommunen gjør i et infrastrukturspørsmål som havneplassering.Vi deler for øvrig industriens skepsis til Kongsgårdbukta også av andre grunner enn de næringsmessige. Miljøbelastningen på et sårbart nærområde kan bli større enn mange tror. Tusenvis av boliger vil ligge innenfor rekkevidde av en døgnkontinuerlig havnestøy, og eventuelle utslipp inne i en trang fjord kan bli problematiske å håndtere.Det er den tradisjonelle Vesterhavnen som skal omplasseres og frigjøres for byutviklingsformål. Virksomheten som til nå har foregått på Silokaia, er i realiteten allerede besluttet lagt til Kongsgårdbukta. Vi vil advare mot å la denne delbeslutningen, med de infrastrukturinvesteringer den medfører i Kongsgårdbukta, legge føringer for den senere hovedbeslutningen. Til det er saken alt for viktig.