Firefelts E 39 fra Kristiansand til Rogaland grense er det Vest-Agder trenger. Næringslivet, de reisende og innbyggerne må ha en moderne vei, om Vest-Agder skal ha utvikling, og ikke stagnasjon.

Dessverre er utsiktene til E 39-utbygging gjennom fylket katastrofalt dårlige:

– I perioden 2010–2014: firefeltsvei Fardal-Osestad, 3,5 km.

– I perioden 2014–2019: firefeltsvei Gartnerløkka-Hannevikdalen-Hellemyr (lyskrysset), 3,6 km

67 millioner kroner er tiltenkt trafikksikringstiltak, blant annet den 1,5 km minifirefeltveien ved Tangvall og utbedringer ved Lehnefjorden. Nevner også at ny Varoddbro er vedtatt – utelukkende grunnet utgått levetid.

På ti år får vi altså ikke mer enn 3,5 km pluss 3,6 km E 39-utbygging samt noen sårt tiltrengte småutbedringer. Skal vi leve med en slik mangel på utbyggingstakt?

Trafikken på E 39 øker voldsomt fra år til år. Det er ikke minst uttrykk for en sterk vekst i næringsliv og arbeidsmarked. Denne veksten sprenger kapasiteten på E 39 gjennom Vest-Agder. Nærtrafikken og pendlingen mellom byene har vokst i takt med utviklingen av ett arbeidsmarked på Agder.

Fem vogntog etter hverandre med en hale av personbiler bak er normalen. Å operere med årsdøgntrafikk (ÅDT) kan umulig lenger være noe rett kriterium for E 39-utbyggingen gjennom fylket. Ulykkestallene for E 39 koster enormt – tenk på sorgen og lidelsen som påføres mange – og tenk på hva det koster samfunnet.

Det som teller for næringslivet og de reisende, er tiden det tar å kjøre sikkert Kristiansand-Stavanger, til og fra bedriftene, til havnen og jernbaneknutepunktet Kristiansand og videre til Østlandet eller med ferje videre til Europa.

E 39 fra Kristiansand til Mandal/Lyngdal går fra «vondt til verre». Trafikkavviklingen i og nær Kristiansand er i ferd med å bryte sammen. Den sterkt økende trafikken gjør det også mer utrygt å ferdes på stamveien. 3,5 km ny stamvei med midtdeler i Lindesnes kommune vil ikke hjelpe. Det som trengs er en sammenhengende 4-feltsvei fra Kristiansand og vestover. Snarest.

Veivesenet selv karakteriserer kun 38 km E 39 i fylket som «ferdig utbygget». Resten av E 39 gjennom fylket har betegnelsen «absolutt utbyggingsbehov» og «brukbar standard». Situasjonen kaller på at vi politikere i Vest-Agder presser kontinuerlig på for å forbedre denne begredelige situasjonen. Her er det noe vi alle kan samles om for å vise at vi i Vest-Agder ikke vil overses lenger – selv om vi er tynt representert i regjeringsapparatet.

Hva kan vi så gjøre? Jo, langt om lenge, og etter purringer i Stortinget, har samferdselsministeren endelig bestilt Konseptvalgutredninger (KVU). Slike utredninger er nå noe som må være på plass når Nasjonal transportplan (NTP) i 2013 skal rulleres for perioden 2019–2023. Hele 10 KVUer over hele landet er bestilt i denne omgang. For Vest-Agder sin del er det konseptvalgutredning for strekningen Søgne-Ålgård.

De igangsatte utredningene skal gi statlige myndigheter grunnlag for valg av transportløsning. Spørsmålet er om det er behov for slike utredninger. Svaret er gitt på forhånd – vi ønsker en god 4-feltsvei raskest mulig. Jf. alle tidligere utredninger og lokale vedtak i kommuner og fylke, samt tidligere NTP som har hatt mål om å bygge 4-feltsvei til Mandal. Det er kanskje allerede glemt?

Selv om en tviler på om en konseptvalgutredning vil endre de planlagte traseer særlig, er det viktig at de berørte kommunene og fylkeskommunen betjener veivesenet godt og raskt i utarbeidelsen av utredningen. Målsettingen er at utredningen Søgne-Ålgård skal være ferdig innen utgangen av 2010. Med en slik utredning i havn er E 39-utbyggingen klar for å gå til neste steg – finansiering av forprosjektering og prosjektering. Og viktigst av alt – komme inn i og med i revidert NTP med pengebevilgninger for bygging.

For det vi trenger, er vedtatte planer for E 39 gjennom fylket som kan tas inn i neste NTP-revisjon i 2013, med forpliktende finansieringsløsninger. Her vises det til pågående utbygging av E 18 i Vestfold og E 6 fra Jessheim til Hamar, hvor både plan, utbygging og finansiering er løst med bompenger. Utbyggingen pågår her for fullt med «lånte» penger fra bompengeordningen. Gjeldende NTP peker nettopp på en endret strategi vekk fra småprosjekter over på planlegging og utbygging av lengre strekninger. I så måte vil vi kreve at hele Vest-Agder betraktes som en lengre strekning og planlegges utbygd under ett.

Veivesenet kategoriserer strekningen Hannevikdalen-Søgne Øst» og Døle Bru-Lyngdal som «absolutt utbyggingsbehov» og Søgne Øst-Døle Bru og Lyngdal-Handeland kun som «brukbar standard».

La oss jobbe politisk godt og raskt i kommunene Kristiansand, Songdalen, Søgne, Mandal, Lindesnes, Lyngdal, Kvinesdal, Flekkefjord og fylkeskommunen sammen med veivesenet med konseptvalgutredningen. Det gjelder å ha politisk enighet på plass i møte med departement og veivesen. En god prøvestein her er videreføring av Fardal-Osestad-utbyggingen mot Vigeland sentrum. Det må det settes i gang prosjektering av de strekningene veivesenet karakteriserer som «absolutt utbyggingsbehov» og «brukbar».

De «små» prosjekteringspengene må brukes først, før de «store» pengene kan benyttes til veibyggingen. For eksempel så må ca. 10 % av en veiutbyggingskostnad være brukt før veivesenet fremmer den tilhørende reguleringsplansak. Firefelts motorvei koster 100.000 kroner per meter – 100 millioner per km – så kan alle regne seg fram til hva E 39 gjennom Vest-Agder vil koste.

La oss jobbe intenst for at:

– Konseptvalgutredningen Søgne-Ålgård blir ferdig i 2010. – E 39 gjennom Vest-Agder planlegges helhetlig som en strekning.

– Prosjekteringsmidler blir gjort tilgjengelig for E 39 gjennom Vest-Agder.

– E 39-utbyggingen planlagt først i 2019 skyves kraftig fram.

– Revisjon av NTP i 2013 får med seg firefelts E 39 gjennom Vest-Agder.